"Som Peter red Robin Z"

 
På hoppkursen för någon vecka sedan fick jag många "aha" upplevelser. Bland annat om hur jag ska göra mina anridningar för att få Pompay att hoppa så bra som möjligt. 
 
Han har ändrat sin språngkurva avsevärt detta året. Från att vara en ponny som lite skitit i att ta i och bra ta av, sänka ryggen och vara allmänt seg, så har han blivit mycket bättre. Hoppar med mera kraft, försöker till iallafall 90% och har helt enkelt blivit mer engagerad och arbetsvillig. Däremot är det svårt att få med hans bakben, och det är ofta vi får fel med oss pga av det. För kass galopp helt enkelt! Då menar jag inte att det går för långsamt, utan han har ingen power bakifrån. 
 
Ulf gav mig ett superbra tips som jag ska fila ordentligt på. Han frågade mig om jag någonsin sett Peter Eriksson och Robin Z hoppa, och jag har väl sett men inte reflekterat speciellt mycket över det. Då sade Ulf att Peter red Robin Z i sluta mot hindrena, just för att stoppa in bakbenen ordentligt och på det viset få till riktigt bra språng! Vi prövade, och visst funkade det minst lika bra som en "vanlig" anriding. Jag ska fila mer galoppslutor så får vi se hur det artar sig när det sitter bättre! 
 
Tänkte visa er vad jag menade! Nu var utbudet på Robin Z rundor på youtube riktigt dåligt, men hittade iallafall en sekvens där man tydligt ser slutan. :) 
 
Spola fram till 0.47 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0