Något som är lite positivt

Josés svullnad på benet blir bara bättre och bättre, den är nästan helt borta! Skönt att han svarar på medicinerna. Här är två bilder ifrån igår morses, under dagen hade svullnaden sjunkit ännu mera! :D 
 
Anledningen till att svullnaden måste försvinna är för att vi ska kunna ultraljuda honom på torsdag morgon, för att då se om han ev. har fått en törn på gaffelbandet. Det handlade egentligen mer om att vi ska vara 100% säkra på att han inte är, det lät på veterinären som att hon var relativt säker. :) 
 
Hur ser då Josés behandling ut för tillfället? 
Morgon: 
Jag spolar benet i 20 minuter. 
10 min promenad. 
Han får metacam. 
 
Under dagen: 
Promenader 10 min, helst två stycken. 
Eva ger José pencillinet. Jag har satt pencilinspruta innan, men är inte helt bekväm med det. 
 
Kväll: 
Spolar benet i 20 minuter.
10 min promenad. 
 
Han står ständigt lindad på båda bak med tjocka BoT paddar och fleecelinda. Dels för som stödbandage för det andra benet om han belastar olika, även för att dra ner svullnaden och för att han inte ska skada sig själv mer på griffelbenet. 
 
Imorgon ska jag testa att trava honom, så får vi se hur han verkar. Metcamen ska ju göra att han inte haltar, så kan vara bra att stämma av att det funkar. :) 
 
Här är bilderna på benet från i morses: 
Här ser ni tydligt var frakturerna sitter. Den gamla frakturen sitter där det buktar ut lite på högersidan av benet. Bulan är ett överben, och den frakturen är läkt. På vänstersidan (insidan) så ser ni en svag utbuktning lite längre ner mot kotan. Där sitter den nya frakturen. 
Man ser att svullnaden börjar lägga sig, nu kan man urskilja fårorna där ytliga och djupa böjsenan går. Bulan längst upp är det överben som han haft tidigare, alltså den gamla frakturen. 
 
Föresten kan ni känna griffelbenen på era hästar själva. Om ni följer den inre fåran, där djupa böjsenan går, så känner ni en liten bit ovanför kotan två små runda kulor. De sitter på båda sidor om benet, och sitter i olika höjd. De kulorna är slutet på griffelbenen! Ni känner också hur små och smala de är, tänk vad lätt det är att hästarna får frakturer där... Jag funderar starkt från och med idag att bädda in mina hästar i bubbelplast. Kanske inte är så dumt med 5x5m hagar trots allt? (skoja...) 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0