Jag är så glad!

Haha, det är löjligt hur små saker kan göra mig så glad när det gäller hästarna. Häromdagen satt jag och skrattade på Josés rygg för att han hoppade igenom en serie på 80cm (som om han aldrig gjort det innan) och idag var jag upp över öronen glad  för att Lambo gick att galoppera ute i skogen. Ibland undrar jag!
 
Hur som helst, jag och mamma red ut idag. Hon på José och jag på Lambo. Blivit alldeles för lite utav den varan den senaste veckan i och med det hala vägunderlaget, men idag hade snön töat bort och vägarna var rena och mjuka, så då passade vi på! 
 
Lambo litade jag inte på för 5 öre i början, vågade knappt skritta ut. Efter att ha lärt känna honom mer, och ridit ut fler gånger så kände jag dock att nu var det dags att testa lite galopp. Han har betett sig väldigt bra de senaste ridpassen och det är ju mer naturligt för hästarna att galoppera i skogen, så att han skulle hitta på något där passade inte riktigt in i hans beteendemönster. Sagt och gjort! Vi red först en skritt och trav runda på ca 40 minuter. Hästarna tyckte att det var roligt att komma ut och båda, framförallt Lambo, gick och kollade på allting. 
 
På vägen hem så var det en backe, och där tänkte jag testa att galoppera i fall att han skulle hitta på något så skulle han ju vara enklare att få stopp på honom. Mamma och José fick lägga sig bakom och så testade vi en galopp. Jag gjorde ingen stor grej av det hela, utan fattade galoppen och ställde mig i lätt sits och lät honom gå på lite som han ville, och han skötte sig så himla bra! Galopperade kanske 200m och sedan saktade jag av, och han lyssnade hur fint som helst, ingen tendens överhuvudtaget att hitta på något. José hade däremot velat sticka ikapp och förbi Lambo, så mamma hade fått hålla i honom litegranna. ;) Härligt att ha pigga hästar! 
 
Testade att galoppera på en raksträcka med och då galopperade vi längre, även denna gång tog jag inte i honom överhuvudtaget utan stod bara och lät honom galoppera på, inte heller denna gången hittade han på något utan var nog mest glad över att få galoppera. Underbar känsla att få sitta på hästar med så underbara galopper som både Lambo och José har! 
 
Prinsarna skötte sig bra, och det var en jättehärlig uteritt. Ska göras om snart helt klart! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Julie

Høres helt herlig ut:)

2015-01-01 @ 20:57:37
URL: http://julieroland.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0