Hoppträning - José

Stallets glädjespridare José skulle självklart även han vara med och hoppa! Jag var himla nöjd över att vi smygstartat hoppningen lite förra veckan redan. Dels för att han hunnit vänja sig vid att hoppa på underlaget och att det alltid känns skönt att ha lite koll på läget. Dock går det ju inte direkt att jämföra mina små enkelhinder med de övningar vi gjorde idag. Det spelade nästan ingen roll att vi smygstartat ;) Gör en kort och en längre verision. 
 
Korta 
Det var väldigt skönt att få hoppa upp på José efter att ha suttit på galningen Lambo. José är så go, han är stabil! Trots att ett hörn idag var väldigt farligt (satte upp band för ingången) så skötte han sig bra! Vi hoppade fram på en åttvolt med lite hinder, och han blev svettig ganska fort. Vi hoppade lite olika linjer, tränade på att rida vägarna noggrannt och jag fick fokusera på att inte bli för stark i min högra hand. Det tog en stund innan han slappnade av, i slutet gick det bäst. Hoppade lite korta banor med olika linjer och olika antal galoppsprång. Han var enkel att känna in avståndet på och hoppade fint, trots att han var trött mot slutet. Avslutade med en liten bana på 110 cm. Han var kanonfin och det kändes som att vi avslutade i rätt läge! José tyckte nog att det var väldigt roligt att hoppa, han hade öronen spikrakt framåt hela tiden :D 
 
Längre
Man märker att han är lite ringrostig i hoppningen, inte på att han hoppar konstigt, utan att han är väldigt tittig. Han slappnar inte riktigt av utan går och kollar på allting annat. Allmänt ofokuserad. Däremot så märker man att han litar mer och mer på mig, han hoppar alltid! Det är en väldigt härlig häst att hoppa med, hans galopp är kanske inte så reglerbar än, men på god väg. Han satte avstånden kanonfint när jag väl fick ordning på vägen och på hur han använder sin galopp. Det tar lite tid att känna in, men på José gick det ganska fort. 
 
Han kan vara lite svår att svänga i vissa lägen. Det tar ibland lite tid för honom att inse vad jag ger för hjälp, och det gäller att ligga lite före i allting. Att han behöver lite mer tid att tänka gör inget, han är fortfarande liten. :) Hoppade i alla fall räcke på böjd linje till kombination utan problem, och tvärtom. Red distanser på både 5 och 6 språng och han skötte sig utmärkt. Han blev svettig ganska fort, och vi höll inte på lika länge som de andra eftersom att han blev trött snabbare än de andra. Trots det var han väldigt positiv och hoppade väldigt väl förutom några gånger då han hamnade på bogarna. Där behöver jag stödja upp lite tills han orkar själv, så även på honom behöver jag tänka på att höja händera lite så att han får upp huvudet, han får gärna lite djupt med det. 
 
För att vara vår första riktiga hoppträning så är jag jättenöjd! Han är en klippa, och väldigt rolig att jobba med. Uffe tyckte att han gått ner en del med, så det är bara att fortsätta tills han blir ännu mer i form. 
 
Att ta med sig från Josés pass: 
- Höja händerna
- Lätta lite i högerhanden
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0