Härlig uteritt!

ÄNTLIGEN gick det att rida ut, haha! 
 
Grusvägarna var sådär perfekt mjuka idag, det blåste men inte alls lika häftigt som igår så jag och mamma beslutade oss för att rida ut. Först red vi en skrittrunda på 15 minuter, travade på en raksträcka i ca 15 minuter och lade den sista halvtimman på klättring och galopp. Gick nedför en relativt brant backe, nästan 1km lång skulle jag gissa på. Den lutar mer mot slutet, kanske 100m som är lite brantare. Hur som helst! Vi skrittade hela vägen ner och klättrade den första biten i skritt. När det sedan blev mindre lutning så lät vi dem galoppera resten och rikigt sträcka ut. Hoppade även över ett dike och en bäck som bildats i vägen, det var väldigt roligt tyckte både Lambo och José! Detta gjorde vi två gånger, och sedan red vi ner för hela backen i skritt en sista gång och skrittade upp som avskrittning. 
 
Hästarna tyckte att det var relativt jobbigt. Lambo blir lite trippig när han blir trött och försöker trippa upp för den brantare delen istället för att skritta och ta i, samtidigt som José blir lite tvärtom och hellre går långsammare fast lite mer sicksack. Båda tyckte däremot det var riktigt roligt att få springa på i galoppen och blev ganska svettiga. :) 
 
Jag tycker att varierad ridning är A och O. Hästarna ska få komma ut i skogen över stock och sten och bli lite skitiga, få galoppera på grusvägarna och klättra i backarna. Självklart kan man inte det med alla hästar, men tur nog så funkar det super med båda mina pojkar. Tänk så mycket bra muskler de sätter, och det är obetalbart för deras psyken. 
 
Första året med Pompay red jag ut 5 dagar i veckan och hopptränade 1 gång då det inte fanns paddock eller ridhus till hands där han stod, och det blev ju rätt bra det med tillslut! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0