Det finns inget roligare än bommar

Ett ridpass utan bommar är i mina ögon ett extremt tråkigt ridpass. Det handlar inte om att man måste hoppa varje pass, men lite travbommar eller liknande är så himla viktigt att blanda in i dressyrpassen med. 
 
Det är väldigt sällan jag rider ett dressyrpass utan en bom som hjälpmedel. För det mesta lägger jag ut travbommar, eller en enkel bom att byta galopp över. Bommar kan man ha till extremt mycket, till exempel är det en bra riktlinje när man ska flytta hästen. Förutom det så är det väldigt stärkande att rida över upphöjda bommar, hästarna får trycka ifrån lite mer än vad den hade gjort utan dem, och det måste ju vara nyttigt även för dressyrhästar. 
 
För det mesta har jag också framme lite sockerbitshinder på volt eller rakt spår, studs eller serier. Man måste inte hoppa högt, det kan ligga på 60cm och du får ändå ut väldigt mycket av det. All lydnad i hoppningen börjar just där, på de låga hindrena och bommarna. Jag försöker hoppa låga hinder ganska ofta, dels för lydnandens skull och dels för att stärka hovleder och förberede hästarna fysiskt för högre hinder. Det är mer skadligt för en häst att hoppa högre hinder en gång i veckan än att hoppa låga flera gånger i veckan + den där gången du hoppar lite högre. Varför tror jag de flesta kan räkna ut själva. :) Varierad ridning på varierande underlag är i allmänhet den absolut mest hållbara ridningen. 
 
Jag tycker lite synd om de hästar som ständigt går rena dressyrpass, men det är nog för att jag själv tycker det är så trist. Jag rider mina dressyrpass med bommar, så enkelt är det. Annars känns det som att träningen blir väldigt enformig och det är väldigt tråkigt för både mig och mina hästar. Nä, det finns inget roligare än lite bommar. ;) 
 
Såhär ser det ut när jag har mina markarbetespass. Vid mina rena dressyrpass (som jag hellre kallar lydnadspass, haha) så använder jag mig mer av bommar på marken alternativt upphöjda. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0