Det finns inga genvägar...

... till en bra sits, och jag känner att jag ligger efter. 
 
Jag vill komma ner djupare i sadeln samt få en bättre position vid hoppningen. Bli mer följsam i all ridning och ja, bättra mig på alla punkter. Det handlar kanske inte om att rida snyggast, men om att rida effektfullt och göra det så lätt som möjligt för sig själv och hästen. Position och sits är viktigt, för att kunna inverka rätt och för att hästen ska förstå. Framförallt för att inte ge dubbla signaler. Nä, sitsen är något jag vill fila på, och jag vill att det ska gå så fort som möjligt. 
 
Det finns inga genvägar. Att rida dubbelt så många timmar i veckan är såklart jättemycket bättre, men det behövs ändå mer för att bättra sitsen drastiskt. Att rida utan stigbyglar är väldigt bra, och det kan man aldrig göra för mycket. Där blir du aldrig för framåtlutad i överlivet till exempel, du tvingas att sitta rätt för att sitta kvar helt enkelt. 
 
Från och med idag, den 9/1-15, så ska jag börja rida minst ett ridpass om dagen utan stigbyglar. Eftersom mina hästar inte är färdigvuxna, och framförallt inte har så mycket muskler på ryggen för tillfället så varierar jag mig väldigt mycket mellan att stå och sitta, helt enkelt för att avlasta ryggen litegranna. Därför kommer jag inte kunna rida hela pass utan stigbyglar, men om jag gör det litegranna varje dag så är det mycket bättre än ingenting. Är riktigt taggad även om jag vet att jag kommer tycka att det är jobbigt i början. Det ger verkligen resultat! 
 
Nu kör vi :D 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0