Dagens!

Lambo var superduktig idag! Han börjar fatta galoppen (ha-ha...) 
 
Såhär såg ridhuset ut idag: 
 
De röda sträcken är sockerbitshinder, de gula sträcken är markbommar (avstamp, 3,50m, och landningsbom,3m.). De blåa sträcken är hinder, likaså de rosa. De orangea är travbommar på solfjäder och det gröna sträcket är en markbom.
 
Steg 1
Jag började med att värma i alla gångarterna och i båda varven. När jag värmer upp så får hästarna skritta några varv, trava något varv och sedan galopperar jag ganska mycket. Galoppen är den effektivaste gångarten att värma i, att bara stå upp i lätt sits och låta hästarna rulla på utan att påverka dem speciellt mycket är det bästa sättet att värma upp dem på. 
 
Steg 2
Jobbade sedan med att flytta bogen, och sedan på volten över solfjädern, i trav förstås. Här var han jätteduktig! Hastade inte över bommarna som han annars kan göra, utan lyfte noggrannt på hovarna och släppte efter bra i innersidan. Jag hängde kvar i innertygeln några gånger, vilket ledde till att jag bromsade upp honom och han kunde varken släppa i innersidan eller räcka fram mellan bommarna. Bra träning för mig att hålla koll på innerhanden! 
 

Efter det gick vi på de röda bockarna. 5m är ganska kort att få plats med ett galoppsprång, men jag ville att han skulle korta upp sig och inte lösa allting med fart. Red först över dem 3 gånger i ena varvet, skrittpaus och sedan 3 gånger i andra och repeterade sedan en gång till. Jag fick hålla koll på att jag inte gick fram med överlivet, utan hellre satt kvar lite och fick ihop honom i mellan. Det gick förvånansvärt bra! Lambo lyssnade fint, det enda som hände var att vi hade några missförstånd, jag är inte riktigt van vid bettet än och rider ibland med för lite ben och för mycket hand. :) 
 
Steg 4
Hoppade även det blå räcket på diagonalen med landningsbom, han fattade inte riktigt poängen och blev lite stressad. Men det var första gången jag hoppade på det viset med honom, nästa gång går det säkert bättre. :) Serien gick också bra tillslut! Han ger sig som sagt gärna iväg och löser problem med fart, men efter några repetioner så förstod han bättre. 
 
Utvärdering
Allt som allt var det ett bra pass! Inte en enda protest från Lambo, och framförallt inga försök att sticka! :D Det är snart en vecka sedan han gjorde det senast, och då har jag ridit mer avancerat än tidigare. LYCKA. Däremot känner jag mig som en nybörjare! Han är så kvick och snabb ibland över hindrena att jag inte alls blir sådär mjuk och följsam som jag vill vara. Kanske är lika bra så att han lär sig att vänta. Sedan att det blir lite hipp som happ ibland beror mest på att jag inte ridit på ett skarpare bett på över två år. VÄLDIGT längesedan jag hade ett skarpare bett än 3-delat på någon häst. Huvudsaken är att vi utvecklas, och jag känner att vi är på G! :D 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0