Svanteträning dag 2

I torsdags var det den andra delen av tvådagarsträningen för Svante! 
 
José var MYCKET roligare denna dagen! Efter att ha värmt upp hästarna självständigt så började vi hoppa fram på ett lågt kryss. Vi hoppade många olika slingor med lite kluriga vägar på låg höjd för att värma dem. Det gällde att vara nogrann med sin ridväg, och var man inte det så fick man det hett om öronen. Vi hoppade på lite olika linjer med ett extra galoppsprång gentemot vad det skulle vara på banan sedan. Detta eftersom hindrena var så låga. 
 
Detta är en slinga som vi hoppade fram på ^. Vi hoppade först det gula räcket, red en ordentlig hörpassering och hoppade den vinröda grinden. Därefter var det en tvär sväng till det lila, där skulle vi rida på 4 språng och så avslutade vi med en linje på 7 språng till två galoppbommar. Tekniskt, men nyttigt och roligt! 
 
Vi lade även till oxern, som från början var en kryssoxer, och hoppade nästan samma slinga fast denna gången utan den röda grinden. Jag uppfattade dock inte detta och hoppade den röda grinden i alla fall (pinsamt). Vi skulle rida ut i hörnet ordenligt mot det lila, och inte vända upp för tidigt. Sedan skulle vi rida på 7 språng ner till oxern. Viktigt var att landa rakt efter oxern och inte svänga av för tidigt. 
 
Svante tyckte att jag skulle ha martingal på José, och det var en väldigt bra idé. Det blev ganska stor skillnad och istället för att slänga till med huvudet när jag gjorde en halvhalt tex så var han mer stilla och fixerade huvudet bättre. 
 
Efter att vi gjort dessa övningarna och upprepat gång på gång tills Svante var någorlunda nöjd (han blev nog lite trött på oss ett tag där...), så skulle vi hoppa bana. Banan var 10 hinder och 11 språng lång, och låg på mellan 110cm-120cm skulle jag tro. Den var ganska teknisk och det gällde att ha en plan innan man red. 
 
Ettan var den rosa oxern, tvåan blåa oxern och sedan 5 språng (21m) till gröna räcket. Runt och hoppa lila räcket till blåa oxern på 6 språng (ca 25m skulle jag tro), runt och hoppa kombinationen, sedan kom det vinröda räcket snabbt (det gällde att rida ut i hörnet ordentligt för att komma bra), en båge till det röda räcket, sedan var det trippelbarren som kom snabbt från kortsidan och avslutade på en böjd båge till det gula räcket. 
 
Jag och José satte banan nästan klockrent på första försöket! Det enda som Svante anmärkte på var att vi hamnade i fel galopp efter trippelbarren, men vi var felfria och resten av banan satt bytena bra så det gjorde inte så mycket. Svante hade inget mer att påpeka och var nöjd, han tyckte att jag inverkade lagom mycket där jag behövde, och tyckte inte att vi behövda hoppa om något, och det tyckte inte jag heller. Jag var så nöjd med min och Josés insats, det var gött att få sätta en klockren nolla på första försöket och inte behöva rida om, på tävling har man ju bara en chans. 
 
Det bästa var att jag höll mig till min plan. Jag red på de antal galoppsprång som jag planerat och red på det viset jag tänkt. Speciellt till trippeln var jag nöjd, eftersom att den kom snabbt när man väl vänt upp så gällde det att ha galoppen klar innan svängen, man hade inget utrymme att sitta och backa. Vi kom väldigt fint på den, med ett lagom tryck och kom sådär som man gärna vill komma på en trippel, närmre och med tryck. Egentligen var det inget speciellt med det, men eftersom jag satt och funderade på hur jag skulle rida till den så var det kul att jag höll mig till min plan. :)
 
Jag är supernöjd med José! Dessa två dagarna har varit väldigt lärorika och jag hoppas att Svante kommer tillbaka snart, väldigt duktig tränare och ett bra komplement till Uffe då de har ungefär samma tänk kring saker och ting. I torsdags var även första gången som jag och José hoppade en såhär lång bana tillsammans, vi har ju bara hoppat bana en gång innan. Detta var även första gången vi hoppade så tekniskt, och även första gången på den höjden. Bra avstämningn inför komman tävlingar. :) 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0