En helt vanlig söndag!

Hade en lugn dag i stallet idag. Red båda hästarna och det var väl lite blandat resultat. Jag är väl i princip ofta nöjd med delar av pass, och jag är duktig på att framhäva dem på bloggen. Det kanske får det att låta lite som att det alltid går fantastiskt bra och att jag alltid är nöjd, eftersom jag sällan är missnöjd med något pass. Aja, haha.
 
Red José först! Han har fortfarande en sko mindre men verkade inte så bekymrad över det, jag beslöt mig för att testa att rida i alla fall. Hade han ömmat hade jag såklart fått avbryta, men det gjorde han inte så jag körde ett 25 minuters pass med honom. Ökade antal varv i galopp idag med, så nu galopperar vi sammanlagt 8 varv runt ridbanan. :) Vet inte de exakta måtten på ridbanan men den är relativt stor. Han var duktig, och tyckte att det var väldigt roligt eftersom jag placerat ut lite bommar på långsidorna som han fick galoppera över. Jag lägger in bommar och sådant så mycket som möjligt, han har inte gjort det på länge och behöver komma tillbaka in i tänket så fort som möjligt. :)
 
Lambosen fick sig ett markarbetespass. Rider i princip bara markarbete med honom nu. Samma tänk men i lite olika övningar. Arbetar alltid med övergångar, det är viktigast just nu. Förutom att det är stärkande så är det också grundstenarna till lydnad. Han var som vanligt jättefin under uppvärmningen. Det är antagligen eftersom att jag bara låter honom vara och inte gör några komplicerade saker, då är han avslappnad och fin. Det är när jag börjar med lite övningar, bommar eller liknande som han blir spänd. Idag hade jag små hinder som jag travhoppade över samt travbommar, och så satte jag ihop en bana med detta som innehöll både skritt, trav och galoppdelar. Han fick hela tiden tänka och det gick helt okej. Han blir stark och biter tag i bettet och drar mig framåt hela tiden. Jättesvårt att parera eftersom den enda lösningen är att släppa stödet i tygeln och driva på, men då sticker han ju så ja, det där mellanläget är vad som behövs! Måste även medge att jag tycker det är lite obehagligt att hoppa i paddocken, är rädd att han sticker och hoppar över staketet eller något. Nu tror jag inte att han gör det, han har respekt för att det är staket. Men ändå så oroar jag mig lite...
 
Tog lite kort med kameran också för en gångs skull. Blir mycket mobilbilder tyvärr :) 
 
Mina fina <3an. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0