Jag behöver er hjälp!

Som ni säkert vet så jobbar jag ständigt med inverkan för att underlätta så mycket som möjligt och vara så tydlig jag bara kan. Detta för att få ett så bra resultat som möjligt! 
 
Mina ponnyfasoner sitter fortfarande kvar i hoppningen. Det vill säga att jag slänger mig fram med överlivet i sprången. Ponnyer är generellt snabbare i sprången än stora hästar, så det är inte så konstigt att det blivit som det blivit när man ridit ponny i 18 av sitt snart 19 åriga liv. Detta är något jag vill arbeta bort! 
 
För det första så lägger jag för mycket vikt fram i språnget, vilket kan påverka mer än vad man tror. Och för det andra är det gräsligt fult! Jag vet att det finns vissa små knep, som till exempel att ha blicken högt och rakt fram och inte på hindret, kollar man ner så hamnar man automatiskt framåt. Att man skall hoppa massa serier och sådant har jag också hört. Hoppa utan stigbyglar är också något man kan göra, sätter 1000kr på att inte en enda jäkel slänger sig framåt då!
 
Ni kanske har något annat smart knep? Jag har funderat lite på om man ska fästa något vasst precis i byxlinningen så att man varje gång när man böjer sig för mycket fram får ett stick. Vad tror ni om det? ;) Haha...
 
Målet för mig är att inte bara förstå att det är händerna, och inte överlivet som ger eftergiften, utan också att få till det i praktiken! På låg höjd är det inga problem, det är när det blir typ 120. Då viker jag fram överlivet och låser händerna rakt ner mot halsen i princip hela tiden. 
 
Egentligen lite överdrivet för höjden, men händerna är bra. Mer eftergift behövs inte på denna höjd. Blir det 130cm däremot, då behöver jag flytta fram händerna men behålla i princip samma position - vilket jag inte gör. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0