Gårdagens!

Här får ni det veckliga (kan man säga så, haha?) hopptränings-inlägget! 
 
Efter att har värmt upp självständigt började vi att jobba med öppnor både i trav och galopp. Fokus låg på att hästarna skulle gå i en bra arbetstrav med så hög frekvens i bakbenen som möjligt. Själva tvärningen var inte det viktigaste, genomsläppligheten kommer allt eftersom ändå. Vi red på en spikrak linje mot Ulf, så vi blev rätt grillade med andra ord, vilket också behövdes! Lillen blir lätt en liten slappis som går och är väldigt nöjd med sig själv och att se sådär käck ut. Men idag fick han allt jobba, och jag med! Vi gjorde det som sagt både i galopp och trav, och vi skulle verkligen hålla en bra galopp med bra tryck. Red sedan runt 4-kanten och gjorde massa olika övergångar, Lillen kändes fin även om man hade kunnat önska lite högre frekvens. 
 
Sedan började vi med att hoppa! Vi hoppade en skitrolig övning som man säkert kan hålla på med i all evighet och förbättra. Ulf hade byggt upp en zick-zack linje med två räcken och 3 bommar. Det var 10 m, alltså aningen korta 2 galoppsprång mellan varje bom och hinder. Se ritningen nedan om ni inte hänger med, lite svårt att beskriva. Man skulle tänka lite som en slalomåkare, och jobba massa med vikthjälperna och så lite som möjligt med händerna. Det gällde att utnyttja vägarna annars blev det lätt att det 1,5 språng eller till och med 1 ibland. Till en början var räckena låga, och vi fick nog rida om 4,5 gånger innan det satt som det skulle. Sedan höjdes räckena upp och det blev såklart lite svårare, men hade man fått in känslan så gick det bra! 
 
Vi avslutade  med att hoppa bana! Hoppad till och med lite högt idag, det har vi inte gjort på superlänge haha! Men det kändes bra, var lite trixiga grejer. Till exempel en lång distans till ett räcke på diagonalen där jag lät honom skjuta ut bogen i svängen och rev det gång på gång tills jag red på lite mer framåt, då blev det bra! Det var även en linje på 22m, alltså 5 normala språng till en oxer. Lillen tar alltid i så mycket när han hoppar så vi brukar få det väldigt trångt i sådana här distanser. Och gör jag inte en perfekt förhållning med perfekt tajming så river han ofta nästkommande hinder, speciellt när det ligger högre. Detta hände gång på gång igår, jag tyckte att jag var hyfsat snabb tillbaka, men nepp. Tillslut fick jag till det, och då blev det superbra! 
 
Det kluriga och tråkiga med Lillen är att man behöver vara väldigt exakt i förhållningar etc. Gör man det för tidigt inpå så drar han upp huvudet och stretat emot mig och skiter i hindret = rivning. Jag måste vara perfekt i min tajming, vilket faktiskt kan vara bra, jag kommer att få stor nytta utav det i framtiden! :) 
 
Är väldigt, väldigt nöjd med träningen!

Kommentarer
Postat av: Sara

Det finns ingen ritning ;)

Svar: Men herregud vas snurrig jag är, fixar imorgon! x'D
Fanny Kargede

2014-03-06 @ 18:42:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0