Varför är folk så rädda för att träna?

Något jag reflekterat över en del det senaste, är att folk är extremt rädda att träna sina hästar för mycket. Är det inte den ena ursäkten så är det den andra. Jag har själv vart sådanhär, men efter att ha haft Pompay och verkligen känt skillnaden på honom utefter hur mycket jag tränade honom, så ändrade jag åsikt helt och hållet. 
 
Jens Fredricsons Lunatic rids två gånger om dagen, en lång uteritt och ett rejält trimpass. En tävlingshäst behöver träning, inte bara för att orka, utan för att hålla. Hade jag inte haft skolan som tog så mycket tid av min fritid som den gör, hade jag helst ridit Lillen två gånger om dagen också. Man skall inte vara rädd för att rida sin häst, så länge man gör det med sunt förnuft. Tuff träning är inget negativt om man tar med aspekter som variation, hållbarhet osv. Det går hand i hand. 
 
Och ni som är rädda att träna för mycket för era tränare, varför är ni det? Om det är någon som vet hur en häst skall tränas så är det just er tränare. Innan tränade jag varannan vecka för Ulf, men vad gav det? Att få en kontinuerligtet och en röd tråd i sin träning är också väldigt viktigt. Och nej, hästarna tröttnar inte på att träna varje vecka, så det är ingen ursäkt det heller. Om hästen nu skulle tycka att livet är pest för att den får träna hoppning VARJE vecka, då har du uppenbarligen inte valt rätt häst för uppgiften. Det är som att be en datanörd springa ett maratonlopp, hästar är olika - precis som oss människor. 
 
Vad jag egentligen vill komma till är att sluta fjanta så med hästarna. Man ska vara försiktig, absolut. Man ska vara eftertänksam, självklart! Men utgå då efter hästarnas perspektiv. Gynnar det hästen mer eller mindre om du sitter hemma och tror att du gör något rätt, än att du faktiskt har en tränare i mitten som talar om hur du ska gå till väga? Likadant med nya hästar, det första du gör innan du börjar trimma hemma är att åka till din tränare. Lära känna hästen gör du i sinom tid, men än viktigare är att börja i rätt riktning. Det är svårare att träna bort något som är inlärt, än att lära in något helt nytt. 
 
Hade jag fått bestämma så hade jag velat ha Ulf på ridbanan alla dagar i veckan. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Word! Visst det där med tränare kan jag bara drömma om. Men att träna hästara - åååh vad jag blir provocerad (men jag håller det inom mig) när folk = bloggare skriver "idag fick hästen vila pga jag orkade inte/det var mörkt/det regnade/annan bortförklaring. Alltså seriöst, RID HÄSTEN! Hahaha, jag vill att mina hästar ska gå MINST 1h/dag, 7 dagar i veckan. Inkl min 24 åriga fjordning. Det är så mycket trams och puttinutt i dagens hästhållning (ffa motionen av dem) i dagens läge. Hahaha, nu fick jag ur mig lite ur mitt rätt laddade system ;)

2014-01-08 @ 22:25:47
URL: http://vinna.blogg.se
Postat av: lisse

En liten fråga bara
Hur vet då du att hästen INTE mår sämre av att tränas så mycket som du skriver att den bör tränas?

Att träna hästen ligger i våran natur och inte hästens, jag menar, har du någonsin frågat din häst om det är okej att vi rider idag eller antar du bara att den vill det för att du vill det?:)

Inget som helst påhopp, bara lite intressant att se hur du tänker runt dom frågorna :)

Svar: Haha, nej jag har inte frågat min häst ;). Men jag har sett märkbara skillnader på en otränad häst och en tränad häst, det säger sig självt. Vill du hopptävla med din häst så måste den såklart vara tränad för det, det är bara att relatera till sig själv - hur kul/enkelt är det att springa 1 mil tränad kontra otränad? :) Det ligger dessutom i hästens natur att röra på sig extremt mycket mer än vad den gör 12 timmar i hagen, om vi nu ska tala om sådant! ;)
Så ja, vill jag rida tuffare pass än att bara lulla runt i skogen så räcker det inte att göra det en gång i månaden, det är inget hållbart tänk. :)

Hoppas du fick svar på dina frågor :)
Fanny Kargede

2014-01-09 @ 13:54:05
URL: http://lissegotze.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0