Röd rosett i svansen?

Det senaste har Lillen varit väldigt lätt i rumpan, både i samband med protest men också mot hästar han inte tycker om. Har märkt detta väldigt tydligt, och är lite orolig att han skall bete sig likadant på en framhoppning.
 
Innan har problemet inte varit lika stort, men det är som att han fått en knäpp av vinterkylan och stör sig på allt och alla helt plötsligt. Vissa dagar är bättre än andra, och vissa värre. Oftast beror det på hur mycket han är riden, och hur bra uppvärmd han är. Då försvinner problemet med protester, kvarstående är dock den där kaxigheten mot andra hästar.
 
Det är speciellt vid möte eller om någon rider jämsides som han kan tjura till. Aldrig i skritt och trav, men i galopp är han riktigt studsig från och till. Jag kan känna hur han går och krummar upp ryggen och verkligen laddar flera meter innan möte, och kan då avstyra en eventuell "attack" (haha), men det har även hänt när jag hoppat, och han direkt i språnget kickat mot en häst som travat parallelt med honom och hindret. Det är som att han stör sig på vissa individer, och blir riktigt pissed off om han anser att de tränger. Det går jättebra med hästar han gillar, men det är ganska svårt att veta innan, kan ju gärna inte be alla stanan upp på framhoppningen så Lillen kan få visa vilka som är okej och inte...
 
Med detta som grund så har jag bestämt att Lill-skiten ska få ha röd rosett i svansen framöver, tills jag ser att han sansat sig lite. Jag har märkt så stor skillnad att komma från hingst till en valack. Med Pompe så såg alla att han var hingst, och höll sig per automatik och sunt förunft undan. Det är vad jag var van vid när jag kom till Lillen, kan ju säga att det inte är i närheten samma respekt med en valack eller ett sto. Konstigt egentligen, ingen häst gillar väl egentligen när någon kommer upp i rumpan på en? 
 
Jag hoppas att en röd rosett inger lite mer respekt än vad vi fått tidigare på framhoppningar. Framförallt blir det skönt att veta att man faktiskt har varnat alla andra, för om någon ändå skulle rida upp i röven, så får de ju skylla sig själva! Självklart är det lika mycket mitt ansvar som alla andras att hålla mig undan, men det är som sagt lika för alla, vilket inte alltid beskriver en framhoppning! 
 
Bildkälla

Kommentarer
Postat av: Julie Roland

Jeg har også en hest som kan være litt lett i rumpa, spesielt på fremhoppningen på stevner. Derfor har jeg alltid rød sløyfe i halen hans, men desverre virker det som mange tror at rød sløyfe betyr at man kan ri helt oppi en.. Har hendt en gang at min hest ble tråkket på bakbena av frambena til en annen hest fordi de rir så nærme..:(

Svar: Ja det är det jag är rädd för! Fast då får de skylla sig lite själva tycker jag...!
Fanny Kargede

2014-01-30 @ 21:43:50
URL: http://julieroland.blogg.no
Postat av: Katarina

Ja framridningar kan jag inte säga att jag saknat.. Finns så mycket klantigt/respektlöst folk.

2014-02-01 @ 19:40:11
URL: http://saganomensaga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0