Hade hoppats på bättre

Om jag gjort som många andra bloggare, om jag sagt att det kändes JÄTTEbra idag på clirren, så skulle det vara den fetaste lögnen någonsin under min "karriär" som bloggare. Det gick allt annat än bra...
 
På framhoppningen kändes han bra, varken mer eller mindre utan kort och gott bra. På banan, nä, det var inte mycket att hänga i julgranen. Han gick inte fram, så fort jag bad om någonting så sparkade han mot skänkeln, slängde sig mot väggen eller protesterade på något annat sätt. Och det handlar om rent jävelskap, han går emot. Jag ska inte skryta med min ridning heller idag kanske, men som Ulf sa, tekniskt sett så rider jag bra, men jag är och har varit för snäll mot Lillen. 
 
Jag har hela tiden vetat om att Lillen är skarp, att han inte är som "alla andra hästar" som kanske säger emot liiiite men ger sig så fort de får ett rapp, exempelvis. Lillen är mer komplicerad än så. Han skiter la i spöet? Han skiter la i sporrarna? Nä, det krävs mer för att "knäcka" honom. Lillen har Roderik blod, och helt ärligt har jag glömt av det många gånger, eller rent ut sagt skitit i det. Trott att det ger sig, eller inte tagit striden. Framförallt har jag velat vara "kompis", något han utnyttjar till 110%. Nu är det dags att jag tar mig i kragen, för såhär kan det inte fortsätta. Det är jag som bestämmer, inte Lillen, även om han gärna vill tro det. 
 
Varenda gång han bockar med anledning att han går emot min skänkel, då ska han få springa, så in i helvete. Han ska lära sig att det inte är lönt att gå emot mig, att det inte tjänar något till. Han ska vända för mina ytterskänklar, han ska lyssna. Kort och gott, jag får inte vara för snäll. Jag ska sluta behandla honom som en liten bebis, för det är han inte. Han är ett djur på 600kg, med attityd och åsikter om ALLT. Låter hårt kanske, men vill jag ta mig vidare måste jag lära mig att hästar är hästar, och att dem är grymma på att ljuga för oss ryttare.
 
Lite tuffare tag, så får vi se hur det artar sig. Lillen är som sagt ingen liten gulligullhäst, och jag måste lära mig det. Det handlar VERKLIGEN INTE om att jag ska spöa honom eller hålla på med sådan skit. Utan ren och skär lydnad är fokuset. Och motstridighet är förbjudet, jag menar, ska ju kunna be honom att gå fram eller vända för ytterskänkeln utan att han sparkar i ridhusväggarna. 
 
Godnatt :) 
 
Vet att vi kan, vi är bäst när det väl gäller! 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Hihi det e min Lillen det! Kom nu ihåg att inte heller låta dig luras i stallet, dy vet när han ger dig den blicken som säger " men Vaa? Jag har inte gjort något! Mamma jag vet att du tycker om mig *blink*blink " det är tyvärr redan där jävulskaperna i ridningen börjar xD

2014-01-20 @ 02:01:38
Postat av: Emma

Hihi det e min Lillen det! Kom nu ihåg att inte heller låta dig luras i stallet, dy vet när han ger dig den blicken som säger " men Vaa? Jag har inte gjort något! Mamma jag vet att du tycker om mig *blink*blink " det är tyvärr redan där jävulskaperna i ridningen börjar xD

2014-01-20 @ 02:01:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0