Åsikter om ponny SM

Okej, vid det här laget kan ingen ha missat de nya SM-reglerna för ponny? Det har fått blandade åsikter, och jag borde inte tycka något speciellt med tanke på att det inte rör mig. Ändå kan jag inte låta bli att tycka och tänka lite - som vanligt! Hehe... 
 
Vi kan börja med det där att de infört stilhoppning för alla kategorier i första omgången. Ett bra beslut, men det säger jag bara för att jag växt upp med en mamma som inte lät mig hoppa omhoppning förens jag kunde göra det snyggt. Stilhoppning ÄR bra, att man sedan kan diskutera hur det ska bedömas och vilka som bedömmer det, det hör till ett annat forum. Själv har jag aldrig påverkats speciellt mycket utav klasser med stilhoppning, jag vet att jag rider fint om jag inverkar rätt. Kort och gott, där har jag egentligen inte så mycket att säga. Kanske hade min åsikt varit annorlunda om det var jag som skulle tävla SM, men nu utgår jag från vad JAG tycker. Jag har även funderat över att man borde fokusera på stilhoppning och inverkan ÄNNU tidigare än SM, att man inför det oftare i tävlingsklasser för ponnyer, och ge fler morötter som till exempel GP-Ponnyn. 
 
Det andra jag reagerade mycket på var kvalen. Numera behöver man inte ens starta Msv A om man inte vill innan SM, för du kvalar i Msv B. Helt sjukt tycker jag, om du inte tar dig runt en MsvA innan SM, hur stora är då chanserna att du gör det på SM? Tycker förbundet ger dubbla signaler, i ena stunden vill de att man ska vara rädd om ponnyerna och inte rida som galningar, och i andra tycker de att ekipage som hoppar Msv B felfritt två gånger ska kunna ta sig igenom en Msv A bana utan större problem? Nja, jag vet inte riktigt alltså. 
 
För helt ärligt, jag och Pompe hade säkert kunnat kämpa oss runt 120cm felfritt två gånger, och då hade vi varit kvalade SM. Jag hade ju självklart aldrig hoppat SM med Pompe, haha! Kvalen borde väl vara något som talar om att man är redo för uppgiften? Något jag och Pompay aldrig hade kunnat vara hur mycket jag än intalat mig det. Sedan finns det säkert de ekipage som utan problem hade kunnat hoppa SM som tidigare haft de där retliga 4 felen i Msv A, och då är det självklart superkul och bra för dem! Men hur stor är den gruppen jämfört med dem som nollar Msv B men inte är redo för Msv A? 
 
Nä, jag förstår inte riktigt grejen med kvalen mer än att man skriker efter mer starter på SM. Någon annan som kan tänkas veta någon bättre anledning än det? 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Fanny kan inte du ha en fråge stund snart??

Svar: Hej, jo absolut!
Fanny Kargede

2014-02-14 @ 20:02:19
Postat av: Amanda Sjönnerhem

Fanny det är bra att du skriver så kaxigt att det är "plättlätt" att komma till SM nu... Speciellt med tanke på att du aldrig gått runt en MSV i hela ditt liv. Varför gjorde du inte det om det nu var så jävla lätt?

Svar: Men Amanda sluta ta saker så personligt! Jag säger inte att det är plättlätt, ser du det i texten? Men det ÄR ju faktiskt betydligt enklare att kvala i MsvB än i MsvA, eller hur? Sedan skriver jag som sagt att jag inte gått runt en Msv, men varför använder du det emot mig när jag inte gått emot dig? Tänk innan du skriver Amanda.
Fanny Kargede

2014-02-15 @ 01:21:41
URL: http://sjonnerhem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0