Oroad

Åh, mår inte alls speciellt bra :( Lambo känns inte okej, verkligen inte okej... 
 
Idag red jag på hackamoret, och visst, han gick inte och var irriterad över ett bett i munnen, men han var heller inte avslappnad. Hela hans högersida var spänd som en stålfjäder och när jag bad honom flytta sig för innerskänkeln i högervarvet i skritt (!) så stack han in i hörnet. Han måste verkligen ha ont, förhoppninsvis i munnen. Han är inte varm eller svullen i något ben, har inte ont i ryggen när jag klämmer och känner, så det känns som att de anspänningar som blir när jag rider är för att något gör ont i hans mun. 
 
Att han inte blev mer avslappnad med hacket kan ha sina anledningar. Antagligen har han aldrig ridits med det innan, och blev stressad bara av det. Dessutom om han har en vass tand eller liknande så kan det räcka med tryck från utsidan som gör att det gör ont. Något som är väldigt underligt är också att han tar kortare steg med höger bak jämfört med vänster bak. Kan vara en sträckning eller överansträning, eller så är det kopplat till spänningarna som kommer från munnen, om det är där det felar vill säga... 
 
ÅH! Hatar att inte veta, varför kan saker och ting inte bara flyta på utan att det är massa problem :( Hur som helst så har jag bestämt att Lambo får 1-2 veckors helvila nu, helt enkelt för att OM det är något annat som felar så vill jag inte påfresta i onödan. Dessutom behöver han gå upp betydligt mycket mer i vikt, så han kan få lite tid till att lägga på sig oavsett :) 
 
José red jag i alla fall en stund, paddocken var stelfrusen så det blev inte så mycket gjort. Han skulle ha vilat men hästarna hade fått stå inne en stund idag då en grävmaskin vad där och fixade hagen som var väldigt lerig, så jag tyckte att han skulle få röra lite på sig. :) Han har fått ganska mycket mugg på båda bakbenen och är svullen på benen. Svullnaden går ner direkt när jag lindar, och jag tror att både svullnaden och muggen beror på foderbytet och höet som är väldigt näringsrikt. Miljöbyten påverkar mer än man kan tänka sig... ;) 
 
Det var allt för idag! Har eventuellt fått tid hos Benny Lindström med Lambo redan imorgon, hoppas på att Benny hittar något i munnen på honom så att det kan fixas och att allting blir bra sedan. :D 
 
Mitt hjärta <3 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0