José, vilken pärla!

 
Igår när jag kom till stallet var jag riktigt trött, hade behövt en powernap eller två, men vet oftast hur det slutar, hehe ;). Gjorde stallet, och sedan tog jag in José först. Brukar vanligtvis ta Lambo först, eftersom det ofta är han som är mest komplicerad och behöver mest energi från mig. José är ju alltid så go oavsett! Men idag ville jag ta José först och testa gränserna litegranna. Vad tål han, hur mycket kan man gå på innan han protesterar? Sådana där grejer som man ibland behöver testa av. Jag har ju successivt ridit igång honom och tänjt på "gränserna", men det har hela tiden varit ganka klent från min sida. Har låtit honom acklimatisera sig till omgivningen och mig liksom. :) Skulle egentligen ridit ut och galopperat i snön, men vädret bestämde sig för att börja töa lite så vägarna var hur hala som helst... 
 
Idag hade jag framme 4 stycken upphöjda bommar på medellinjen. José tvärnitade i vanlig ordning innan bommarna och var väldigt uppmärksam på dem, vem vet, de kan bitas. Efter att han skrittat över dem en gång så insåg han att det var precis samma bommar som vanligt, och problemet var sedan ur världen. Han var inte direkt uppmärksam på bommarna efter det, snarare tvärtom. Då gick det helt plötsligt bra att gå och klonka i och ha sig, haha. Red i alla fall överdrivet långsamt i trav över dem så att han verkligen fick trampa på med bakbenen och verkligen skjuta ifrån. Det tyckte han var jobbigt, så jag lade in flera skrittpauser. Kom från båda håll och i båda varv och lade in galoppfattningar och avsaktningar till skritt i mellan. Ett rikigt styrkepass! 
 
Avslutade med att hoppa en enkel serie: Travbom, 2,2m till ett kryss, 5,5m till ett räcke och slutligen 6,5m till en oxer. Till hinder är han inte alls lika misstänksam som till markbommar, så trots att det var både vågplank och andra läskiga hindermaterial så var det inga större problem att ta sig igenom den serien! Han drog sig dock gärna åt höger och landade envist i fel galopp några gånger. Hoppade igenom den 3 gånger på raken och sedan vart det paus. Höjde hindrena lite till den hisnande hinderhöjden 80cm, och kom sedan 2 gånger till. Då var fokus på att hålla en rak linje genom serien och sedan landa i rätt galopp. Gick finemang! Han hoppade runt och fint och det blev till och med lite trångt i mellan räcket och oxern. 
 
Gällande att testa gränserna så jobbade jag mycket med att han skulle ut i hörnen på ridbanan idag. Han går ofta och spelar rädd för diverse saker, men det mesta är fjanterier och mest för att testa mig och vad jag tillåter. I ena varvet, vänster varv, så gick han och trängde mot min innerskänkel. Såg till att han gick undan ordentligt i innersidan igår, och det var inte helt populärt. José protesterar inte så värst farligt, men han blir lite tjurig. ;) Nä, idag hade vi ett riktigt bra pass! 
 
Extremt svårflirtad kille ;) 
 
Såja!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0