Framhoppningstips!

 
Hej på er! Fick en ganska rolig idé häromdagen. Eftersom jag under mina år varit på x-antal framhoppningar, och samlat på mig en del erfarenhet så tänkte jag dela med mig vad jag hittills tycker är bra att tänka på under en framhoppning som annars lätt blir en stressad miljö. :) Har nog varit med om det mesta på en framhoppning, allt från att ryttare tjaffsar, till omkullridningar eller läskiga kraschar.
 
* Stressa inte, oftast har du mycket mer tid än vad du tror. Ett vanligt antal inne på en framhoppning är 5 ekipage, vilket betyder att du ungefär har 10 min (ibland längre!) att hoppa fram. Vilket är ganska gott om tid om du tänker efter. Testa själv hemma i paddocken! 
 
* Hoppa inte högre än vad du måste. Bara för att du ska tävla 110 så måste du inte hoppa fram på 110. Jag hoppar alltid räcket på maxhöjd, men aldrig oxern. Den ligger oftast 5 cm under höjden (inte när jag hoppar 1m, men 115 och uppåt typ), däremot breddar jag den gärna.
 
* Hoppa det lilla hindret flera gånger tills hästen känns avslappnad innan du ger dig på de andra hindrena. Ni har tid! Jag hoppar det lilla väldigt många gånger, och räcket hoppar jag max 3 ggr, likaså oxern. 
 
* Håll dig till alla regler som finns, men viktigast av allt - ha ögonkontakt med alla ryttare. Kolla inte ner i hästens nacke, utan håll koll på folk runt om dig. Ibland möts man på fel sida, shit happens liksom, men det viktigaste är att det inte sker olyckor. Hur tröstande är det egentligen när du ligger där på marken med bruten arm och tänker "Men jag höll mig iallafall till höger"? Inte så... 
 
* Behåll lugnet även om det är rörigt, försök att inte bli upprörd på varken anda ekipade eller medhjälpare. Det gör sällan framhoppningen lugnare ;) Och strunta i andra ryttare som är otrevliga, håll ditt fokus på rätt sak och ge inte igen på samma vis som de.  
 
* Kom ihåg att framhoppningen är en förberedelse inför själva starten, lämna ALLTID framhoppningen med en positiv känsla. Om det så ska betyda att du hoppade det lilla hindret helt perfekt en gång innan ni lämnade framhoppningen. Jag avslutar alltid med ett språng på räcket, höjd spelar ingen roll, bara att vi får ett okomplicerat språng i oss. Haka inte upp dig på att oxern kanske inte gick så jättebra att hoppa, fokusera på att det sista språnget du tog var super! 
 
* Om hästen stannar, eller ni kraschar eller liknande. Ta det lugnt. Analysera och sänk ner och börja om från början! Jag och Pompe kraschade rätt rejält i oxern innan vår MSV debut, men det var bara att sänka ner och se till att han "glömde" det. Det sämsta man kan göra är att pressa och stressa hästen, harmoni och posivitet är prio 1. Och man måste som sagt inte hoppa på maxhöjd på framhoppningen! Väl inne på banan tänker man ändå inte på höjden ;) 
 
* Ge hästen chans att pusta ut mellan varven, du har som sagt ganska så god tid på dig, trots allt. Bli dock inte naiv, utan ha koll på hur många starter du har på dig till du ska lämna framhoppningen. Skritta något varv när det är ca 2 ryttare kvar, och tänk igenom banan, vad du ska tänka på osv. 
 
* Titta på när duktiga ryttare hoppar fram, vad gör de efter hindrena? Sladdar de runt i 120 eller checkar de lydnaden på sina hästar? Man kan aldrig lära sig för mycket, och att kolla på de duktiga ryttarna är ett bra sätt att lära sig. Denna artikeln om hur Jens hoppar fram är ganska intressant! (LÄNK)
 
Kom ihåg! 
Framhoppningen är en förberedelse för att hoppa banan. Det du gör på framhoppningen tar du med dig in på banan. Se därför till att hästen är lydig, att den inte är stressad och att ni har en bra känsla även om man ibland gör sina misstag. Och har man ingen bra känsla, får man träna upp sin mentalitet och vända på det. Se till att du inte hoppat för mycket, vi vill att hästarna ska var fräscha på banan! :) 
 
(Lyx är det såklart om man kan få ha med sig sin tränare på framhopp, Uffe brukar ställa upp!) 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0