Todays

 
Tjo! Lite ovant att blogga igen faktiskt, haha, tönt jag är. 
 
Hur som helst! Idag är den fjärde dagen Astaire varit här, och 5 gången jag red honom. Känns som att det är mer, men det är det inte. Tänkte rida ut för första gången på honom själv. Var ute en kort promenad i blåsten igår, men då var ju Becky med till fots. Idag var jag helt själv! 
 
Red en lång väg till ridhuset, bra väg faktiskt! Grusväg hela vägen, börjar med en rejäl uppförsbacke och sedan är det raka vägen nästan till ridhuset. Tar 20-30 min typ. Han skötte sig jättefint, skyggade för lite presenning som blåste upp precis när vi red förbi, men det var allt. Mötte både bilar och en motorcykel, inga problem! 
 
I ridhuset började jag med att lösgaloppera honom i 5 minuter på inrådan av Ulf. Ska jag rida på ridbanan så är det väldigt bra att låta honom "lösgöra sig själv" lite först. Får dessutom en uppvärmd häst, och en förhoppningsvis mindre stel rygg att jobba med. Efter det lösgjorde jag honom på samma sätt som på träningen i fredags, samt lite som Lotta lärt mig att göra nere i Skåne. Mycket halvhalter, konsekventa hjälper och sedan lade jag in lite egna påhitt som fungerade bra. Jobbade på samma sätt i både trav och galopp, red även hela passet utan stigbyglar så jag var väl rätt trött jag med efter ett tag ;) 
 
A är i början på ett pass ganska slö och trampar inte riktigt på. Detta beror inte på att han på något sätt inte vill jobba egentligen, för jag har uppfattat honom som väldigt arbetsvillig. Däremot har han en väldigt stel rygg som gör att han helt enkelt blir begränsad i början på passen, men det är just det som vi håller på att jobba bort! Därför börjar jag med lösgaloppen, sedan jobbar jag i stort sett bara med det lösgörande markarbetet. 
 
Han skötte sig iallafall, så jag är mer än nöjd :) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0