Hola amigos

 
Har redan sagt hej i rubriken så hoppar över det i första stycket, okaaaaj? 
 
Hur som haver! Idag har varit en seg dag, jag har en sorts hatkärlek till måndagar, faktiskt! Hat eftersom det är början på en lång skolvecka, kärlek för att jag utan stress lätt kan lägga 4,5 timmar i stallet. Nice va? 
 
Måndagar är nog den enda icke helgdagen som jag faktiskt kan ta det lugnt i stallet, mest eftersom jag inte har något speciellt inbokat. Hann till och med ta en fika med Becky INNAN stallet, de är inte ofta ska ni veta! Mysigt var det iallafall, massa att prata om, as usual. Var hemma 22:00 idag, haha, hur ofta är det så? Men det var värt det, varenda sekund! 
 
Red upp till ridhuset idag, standard måndagspass liksom. Red upp senare än vad jag brukar BARA för att försäkra mig om att lilla ridhuset var ledigt. Vårt nya ridhus (aka stora), är superfint och stort. Men lilla ridhuset är så lagom att trimma i, man har alla speglar och det är liksom ett schysst mått. Speciellt när jag lösgalopperar honom, så slipper jag springa så mycket själv, hehe. Idag lade jag in lite upphöjda bommar i passet. Har de senaste veckorna hållt mig väldigt mycket inom samma ram, men nu när han börjar lossa lite och har legat på en jämn nivå ett tag, så lägger jag på lite mer lösgörande och lite mer ryggaktiverande övningar.
 
Värmde upp med 5 min lösgalopp, han är superduktig på det nu! Kör alla kommandon och han lyder så bra så, lite lat ibland men då räcker det att jag rör lite på pisken så är det fart på honom igen. Efter det började med att låta honom trava fram i serpentiner och åttvolter (uppsuttet), låg-framåt form och lät honom hitta sin egna balans litegrann. Efter en stund kortade jag upp honom aningens och minskade serpentinerna, så lade 4 st istället för 3. Jobbade sedan med tempoväxlingar, halter och övergångar längs 4-kanten, ca 0,5m innanför spåret. Likadant i galoppen, 8 steg normal galopp, 8 steg lite mer samlat osv. I slutet red jag över 4 sicksack bommar, lade in lite öppnor, slutor och skänkelvikningar i mellanåt så att han fick stretcha ut korset ordentligt. Liiiite seg i skänkelvikningarna, öppnorna och slutorna blev helt okej i slutet, speciellt slutorna. Avslutade på samma sätt som jag började. :) 
 
Skriver aldrig om fram/avskrittningen, men det görs 15 min innan och efter passet. Lägger även in pauser så ofta jag kommer på mig själv. Han pallar inte riktigt för intensiva pass ännu, bättre att slänga in lite fler pauser, men då är de inte så långa, max 1,5 min, fast ofta. :) Har däremot ökat längden på ridpassen i ridhuset nu, från 20-30 intensiva till ca 45 min hyffsat intensiva. Mycket galoppjobb inräknat ;) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0