Är du fullärd?

 
Ulf sa en tänkvärd grej för några veckor sedan, som jag tänkte skulle få inleda mitt inlägg. "Ingen har levt tillräckligt länge för att få känna hur det är att vara fullärd inom ridsporten". 
 
Och visst är det så, man blir aldrig fullärd, och det har ni säkert hört femtielva gånger. Däremot finns det människor (hästfolk alltså) som anser sig fullärda i allt, som kör sitt eget race utan att kanske lyssna lite extra och helt enkelt sätter sig på för höga hästar. 
 
Jag brukar tänka såhär: Man kan aldrig själv kunna allting, men tillsammans kommer man en bra bit! Och  med det menar jag att man ska utnyttja varandras kunskaper! Jag har fått lära mig supermycket i skolan på vår hästteroi, som jag inte haft en aning om innan. Vi pratar hållbarhet och sunt förnuft kombinerat med foder osv. Och jag tvekar aldrig att dela med mig utav vad jag kan så fort någon är påväg utför. Som att banta sin häst till exempel - TABU!
 
Jag lyssnar alltid på vad Pierre, Ulf, lärarna i skolan och annat kunnigt hästfolk har att säga. Sedan får man såklart vara källkritisk. Vem är det som har sagt det och i vilket ändamål? Bäst är att prata om samma sak med olika folk, bara för att få ett ungefär hum om hur det ligger till. 
 
Det som jag blir mest förbannad på är när folk tjatar emot tränare eller skyller på sin häst. Det är bannemig det värsta jag vet! Håller man på med sådant, så ser man sig själv som bäst i världen, eller perfekt eller fullärd. Det absolut roligaste är att det skriker okunnighet och omognad kring det. Man måste vara i en annan värld om man tror sig vara bättre än sin häst, eller mer kunnig än sin tränare. Pinsamt... 
 
Ska man komma någonstans i den här sporten, krävs en hel del: Ödmjukhet, driv, ork, mål, lite skinn på näsan och kunskap. (Och pengar, hehe) 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Alltså i början av ditt inlägg så handlar det lite grann om en grej som vi skrev i skolan "Samarbeta för att överleva". Och visst stämmer det in? :)

2013-03-21 @ 21:40:12
URL: http://zweden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0