Resultat Essunga 29/6-13

Vi var i god tid på tävlingsplatsen och hann ta det lugnt, käka lite, gå banan osv. Essunga har en stor och fin gräsbana som jag tyckte väldigt mycket om. Det började regna lagom till bangången, och gräset tyckte jag kändes fast och bra, så jag var inte så orolig. 
 
| 1m | Bed A:0/A:0 | 0+0 fel | 5a |
 
Han var inte så rolig på varken framridningen eller framhoppningen, men jag vet att både han och jag skärper till oss inne på banan, så inte heller där oroade jag mig speciellt mycket. Kommer lite långsamt på hinder nummer ett. Jag har inte riktigt fått in känslan för vad som är ett bra storhäst tempo än, men det blir bättre. Sedan flyter banan på bra!
 
Lillen brydde sig inte det minsta om gräset, och därför beslutade jag att testa alla korta svängar i omhoppningen. Det gick jättebra! Han tog svängarna och plockade in ett galoppsprång på de linjer jag bad honom om det. Hade egentligen kunnat spara ett språng i den första linjen när jag kollar på det såhär i efterhand, men men. Ligger delad 2a halva klassen, men slutar på en delad 5e plats med 2 andra. Jättenöjd med tanke på att det var ett stoooort och bra startfält, 69 starter. Dessutom var det jättetajt från placering 4 och ner till placering 8 (inkl vi 3 på 5e plats). Alla låg på 25 sek och endast hundradelar skiljde. 
 
| 1,10m | Bed A:0/A:0 | 8 fel fas 1 |
 
Efter att banan stått under regn och x-antal startande under dagen så var den inte i superform. MEN jag var inte orolig utan visste att om jag rider som jag planerat och inte mesar med galoppen så är detta inga problem överhuvudtaget - vilket det inte heller var. Det var SÅ många om gled in i hindrena, ni skulle se bromsspåren innan ettan, och som stoppade ut sig så att jag fick två pet, det skiter jag i för rundan kändes så j*vla  bra! 
 
Jag lägger upp en bra galopp efter ettan, bra på tvåan, trycker på lite tidigt på trean utan att hålla upp honom så det blir lite flackt och han river. Kom i ett 50/50 läge där jag antingen kunnat hålla tillbaka och kommit nära, eller rida på för ett större språng. Mitt val kändes bäst trots rivningen, så där måste jag bara hitta lite teknik hur jag ska få honom att hoppa runt i det läget. Linjen till 4an bra, 5-6 superfin! Fick ett riktigt fint språng på 6an tack vare att jag red linjen som man skulle. Det var 24m i lite uppförsbacke till en oxer, och många satte sig och tryckte ihop hästarna på sex vilket ofta resulterade i ett stopp om inte hästarna istället hoppade och gick ner på bakbommen. Men jag gick som jag planerat på 5 språng. Så glad att jag litade på mig själv i det läget :) 
 
Tar fel väg till 7an, den stod lite lustigt till att man egentligen för att få bästa väg skulle gå innanför banken, men jag gick runt och kom supersnett. Vi redde ut det men fick en taskig vinkel till kombin, och jag släppte stödet lite väl i munnen på honom och vi fick ett pet in i kombin. Lite följdfel blandat med rejäl ryttarmiss, men somsagt, så nöjd med rundan! :D 
 
Lillen inför 110 klassen! Mamma har faktiskt tagit denna bilden med Iphonen, imponerande ;) 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0