I've been thinking

 
Vad är egentligen mitt mål med Lillen? 
 
Jag har faktiskt inte satt upp något än, med tanke på att jag helt enkelt inte visste vart jag hade honom. Eller ja, småmål som bättra kondition, bygga muskler och sådant har jag ju haft, men inget mer "personligt", om ni förstår vart jag vill komma. 
 
Mitt absolut viktigaste mål just nu är att jag vill kunna rida honom i en kort galopp med bra tryck. Avfallningen igår hängde på att jag kom i en galopp med för dåligt tryck och därför kom in i botten på hindret. För att få det tryck och den bakbensaktivitet som vi behöver ha så var jag tvungen att galoppera på rejält. Och mitt mål är att kunna hitta samma tryck i en kortare galopp. När det väl sitter, kommer vi kunna hoppa hur högt som helst. Det går lite hand i hand med att kunna rida i ett 450m tempo balanserat. 
 
Hur det ska kännas är svårt att säga, men jag vill ha en häst där jag hela tiden har ett stöd i handen, som söker sig fram till bettet och som inte gör som Lillen gör just nu, kör upp huvudet och släpper stödet och försöker komma undan. Men det är som Ulf sa, med Lillens härstammning är lat bara förnamnet, men får man dem att komma till arbete hoppar de hus. Igår fick jag tillslut den känslan, och det var en viktig etapp i vår utbildning tillsammans. 
 
Ska vi tänka resultat och klassmässiga mål så är de väl att starta 120 så fort jag känner mig redo för det. Och med redo menar jag att 110 ska vara lekande lätt utan några slarvfel som det är just nu. Sedan ska vi ha massa kul innan vi tar det till en högre nivå! Tex måste det som jag skrivit ovan stämma lite bättre... Men att nolla 120 under hösten känns som ett rimligt mål. Och att starta en dressyrklass med godkänt resultat. LB:1 tex! 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0