Det där med tränare

 
Jag har tänkt på en grej! Det där med tränare, och åsikter om tränare och träningar. Vem ska man träna för? Är den mest meriterade tränaren alltid den bästa? Är den dyraste tränaren alltid den bästa? 
 
Jag kan känna att det där med tränare, och då tänker jag främst hopptränare eftersom det är inom det området jag har mest erfarenhet, så går tränarna i trender. Det är "inne" att träna för henne/honom, och därför gör många det. Och jag motsäger inte mig själv, för jag har gjort likadant. Det är klart man tränar för samma tränare som kompisarna? Iallafall när man är runt tolv år. 
 
Tillbaka till frågeställningen! Jag har tränat för massa tränare genom åren. Johanna Näshammar, Victoria Carlebäck, Lena Berggren, Eamon Hickey, Maria Gretzer, Anna Hassö, Anna Wemlerth, Lotta Wallin, Annika Kroon och självklart Ulf Liljedorff mm. Olika många gånger för alla, men man kan säga att de tränare jag tränat mest för är Lena, Annika och Uffe. ALLA de tränare jag tränat för har bidragit med sitt, alla är bra på sina grejer men det är bara ett par få som jag känner att jag verkligen litar på, och som inger mig kunskap och självförtroende. Ulf, Annika och Lotta är tre stycken tränare som jag värderar högt. Inte för att de är bättre/sämre än någon annan, utan för att de passar mig. Och med detta menar jag inte att det som passar mig är det som jag finner bekvämt, snarare tvärt om. 
 
Den mest meriterade i tävlingssammanang som jag ridit för är nog Maria, men vi klickade inte och jag tror för att få ut så mycket som möjligt av hennes kunskap, så behövs mer än två pass. Mycket mer än två pass. Så för min del är meritlistan inte det viktigaste, även om det har en betydelsefull del. För jag har större förtroende för en tränare som själv tävlat 150, än för en tränare som hoppat samma klasser som mig själv. Behöver inte betyda så mycket egentligen, men jag tycker att det är viktigt. 
 
Och om vi ska jämföra kunskap med pris, nja, det håller inte i mina ögon. Ulf är den tränare som jag har störst förtroende för, och tro mig, där går det inte att värdera kunskapen efter priset. Och det är även därför mitt förtroende är så stort för Ulf, han är verkligen ute efter att lära oss något, inte bara tjäna storkovan på att leva i resultat som man hade för 10 år sedan. Det är mycket, mycket mer än så! Alla har olika åsikter, och jag förstår att alla inte gillar samma tränare. Men jag ser ingen som passar mig så bra som Uffe! 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren

Jag ha sån tur att jag fick fullträff på första försöket =) Har tränat för Hanna i snart 7 år. :)

sv; Ja eskadrons paddar är toppen!

Svar: Härligt! Det är skönt att ha någon man har tillit för. :)
Fanny Kargede

2013-07-26 @ 18:16:44
URL: http://satilaryttaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0