Ställ er frågan: Varför?

 
Det är mycket blod, svett och tårar som ligger bakom framgång - det är vi nog alla överrens om. Spelar egentligen ingen roll om vi föds med guldsked i mun eller ej, alla får vi kämpa på något vis. 
 
Något som däremot silar alla ryttare en del, är hur man tänke, eller om man ens tänker överhuvudtaget. Då menar jag såklart att man tänker efter i allt man gör! Varför gör jag detta tygeltaget? Varför kickar jag på med min ytterskänkel precis i det läget? Sådana här vardagliga tankar liksom. Jag kan nog till 99,9% vara helt säker på att om du ser på när exempelvis Roffe rider, och hela tiden frågar varför han gör just den hjälpen, så kan han svara exakt varför på alla frågor. Det är det som gör honom duktig. 
 
Det praktiska går hand i hand med det teoretiska, det gäller att kunna förklara varför man gör på ett visst sätt, och såklart veta varför det är bra att göra så. Att "bara göra" kommer man inte långt på, speciellt inte om man vill hjälpa andra med ridning eller komma långt själv. 
 
Jag är ruskigt dålig på detta, men börjar bli bättre! Ulf frågade mig och Issa varför vi rider med händerna ihop, nu snackar vi basics! Både jag och Issa satt som två frågetecken, haha! Anledningen till att jag rider med händerna ihop, är för att jag är lärd att så ska det vara - men aldrig varför det är bra att göra så. Nu vet jag att det delvis är för att hålla bettet rakt i hästens mun, och varför är det bra då? Jo, för då vågar hästen suga tag i bettet, det räcker nämligen att det ligger lite snett så vågar hästen inte alltid det. Jag försöker så ofta jag kommer på det att fråga mig själv varför jag gör som jag gör. Och hela tiden fortsätta ställa frågan "Varför?". 
 
T.ex.
- Varför gör jag en halvhalt i svängen innan min andridning? 
- För att förbereda hästen för en uppgift, och se till att den lyssnar och är med. 
- Varför är det bra? 
- Då känner jag om hästen är med mig, och hinner inverka om jag känner att den inte är det. 
- Varför är det bra? 
- Om hästen inte lyssnar och är alert, är det svårt att övervinna hindret på ett bra sätt. Jag vill förbereda hästen på bästa sätt, så att vi kan få en så bra anridning som möjligt. 
- Jaha, och varför är det bra då? 
- En bra anridningen leder till ett bra språng. 
- Och varför vill man ha ett bra språng? 
- För att klara hindret felfritt! 
 
Nästan lite löjligt, men plötsligt får man en tanke bakom sin ridning och sitter inte bara där och "lallar omkring". 
 
Tänker så det knakar ;) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0