Grym hoppträning!

 
Supernöjd med mig själv och grisen idag, han var jätteduktig! 
 
Vi började med att jobba med skänkelvikningar och öppnor i traven. Red upp vid C och A, sidvärtes ut till spåret och sedan öppna resten. När detta fungerade bra red vi öppna i galopp, jobbade på detta vis i båda varven. 
 
Sedan började vi småhoppa över ett räcke med en bom framför. Det var 12m mellan räcket och bommen, alltså tre ganska normala för mig, lite kortare för storhästarna. Räcket stod över diagonalen, och vi skulle tänka öppna i anridningen. Hoppade det några gånger, och sedan gjorde vi likadant över en oxer som stod uppställd på samma sätt fast på motsatta diagonalen. Även här 12m mellan bom och hinder. 
 
Ulf gjorde oxern till ett tydligt stigsprång, och ribban på bakbommen låg i slutet på ca 125-130, och då var den också rejält bred! Frambommen var även betydligt mycket lägre än bakbommen, kändes lite som en trippel utan utfyllnad. :P Hur som helst skulle vi hoppa detta på en åtta, och testa hästarna lite hur uppmärksamma de blev på räcket efter att ha hoppat ett hinder med mycket höjd och bredd. Pompe var superfin och kändes väldigt lätt och fin i framdelen. Vi avslutade övningen genom att minska bredden väldigt mycket på oxern, kanske 50cm bred, och sedan höja upp bakbommen på 140cm. Frambommen kanske låg på 1m-110cm. Pompe var superfin och klippte det som ingenting. Hade nästan ingen anridningshjälp, förutom bommen då, men jag koncentrerade mig medvetet på hindret direkt, och sket i bommen, så det blev i min hjärna iallafall precis som en vanlig anridning. Kul! 
 
Avslutade träningen med att sätta upp en trekombi med tre räcken på diagonalen. Hoppade en gång lågt, och sedan på 120-125. I början trixade jag till det lite för mig själv, och la Pompe helt fel två gånger så att han fick med sig A hindret. Sista gången satte vi det klockrent, så det kändes skönt. Tekniskt sett är en trekombi med tre räcken det svåraste, eftersom det är så lättrivet. Däremot vet jag att Pompe har större respekt för trekombis med en oxer i mitten, så det ska vi träna på nästa gång. Grymt! 
 
Har ett filmklipp från när vi hoppar trekombin! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0