Hopptränat!

 
Idag har vi allt fått jobba för födan, Ulf var verkligen på G! 
 
Var mest markarbete, väldigt nyttigt! Det låg 4 bommar utlagda med samma avstånd längs 4-kanten. 21 m, och vi skulle rida i 300 meterstempo, alltså 6 galoppsprång för D-ponny, och 7 för C. Vi skulle rida varv, på varv och hela tiden ligga på jämna språng. Hampus var faktiskt riktigt duktig, och var den enda i gruppen som kunde ligga på 7 hela tiden, duktig ponny! Pompe skötte sig med, men insåg rätt fort att det gick att gena på kortsidan, och då utnyttjade han det såklart... ;) 
 
Hade även två hinder på båda diagonalerna. En oxer, och ett räcke. Vi satte ihop små minibanor där vi skulle rida över två bommar, hoppa ett hinder, bom, hinder osv osv. Jättebra träning, då man var tvungen att hålla samma jämna tempo hela vägen runt. Båda hästarna skötte detta super, så det säger en del om att jag antagligen gjorde mitt jobb ;). Pompe var väl rätt seg, men efter lite individuellt tufft dressyrarbete med Ulf så gick han som en klocka och hoppade som en Casall, typ. ;) 
 
Jag ska hela tiden arbeta med att öka frekvensen i stegen. Inte öka steglängden, eller låta det gå fortfare, bara se till att han trampar på bättre och "snabbare" med bakbenen. Nu fick jag reda på hur det ska kännas, så då är det enklare att jobba efter det också. :) 
 
Två superbra pass idag och nu ska jag nana. Imorgon är det ännu en tuff dag, med först en lång skoldag, Pompe ska ridas och så ska jag avsluta med fotboll. Gött äre! :D 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0