Lyckat pass!

Hej på er, sorry för dålig update idag, men jag sa ju att det skulle bli såhär! 
 
Idag var det dock inte planerat. Jag var SÅHÄR nära att åka in till akuten i morses pga en grej, så planen med att rida på förmiddagen sket sig helt och hållet. Smärtan lade sig senare på morgonen, så jag var iväg och tränade fotboll (låter jävligt fel men jag blev ju bra igen...). Efter det hann jag slänga i mig en macka och sedan var det direkt till stallet. 
 
Blev ett kort, men intensivt pass. 40 minuter FLÖG iväg! Jag tycker att 30 minuters pass är korta, och 45 ganska normala. Trimmar sällan upp emot en timma, varken jag eller Lillen kan hålla kvalité på saker och ting så länge, så runt 40 är ganska normalt för oss! Då är fram och avskrittning inte inräknat, däremot räknar jag uppvärmningen, dvs den stunden där jag bara värmer honom utan några som helst krav. 
 
Idag hade jag utan svårighet kunnat hålla på i 1 timma! Han vart lite knackig i början, men lossade SÅ fint mot slutet. Jobbade med övergångar och bärighet. Galoppfattningarna från skritt ska liksom vara "seeeega" så att han verkligen sätter under sig. Gick bra! Hade lite mycket i handen i början av passet, men efter 20 minuter släppte han efter så fint och bar upp sig själv bra. Red även lite öppna och sluta i galopp, stretchade honom i traven och lekte med 4 travbommar. Lillen kan ibland rusa ifrån mig lite i bomserier, och målet är att han ska gå kvar i exakt samma trav både innan och efter, och det gör han. Klarar man inte av en sådan simpel sak så är det ingen idé att ge sig ut på hoppbanan. Grunderna är viktiga, och även den mest simpla sak ger så mycket långsiktigt. 
 
Som sagt, tiden gick fort och jag hade gärna hunnit med att jobba över bommarna i galopp också, men det får vänta till imorgon, blir nog lite till dressyr och markarbete i paddocken då. :) 
 
Ha en fin kväll! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0