Halt!

 
Hej! 
 
Idag red jag som ni säkert förstor Lillen på morgonen. Det är något jag uppskattar mer och mer för varje gång. I början gjorde jag det mest för att få stallet klart innan skolan, men nu tycker jag det är mysigt med. Det är något speciellt med att rida på morgonen helt enkelt! 
 
Vi var ute och klättade idag! Backarna var hala, men Lillen har 4 brodd på varje hov så det var inga konstigheter. 4 broddar per hov jämfört med två är stor skillnad, de blir mycket säkrare på fötterna och Lillen tryckte på bra i skritten trots att det nästan var blankis på vissa ställen! 
 
Imorgon är det hoppträning, och jag funderat lite på hur jag ska göra med broddarna. Det gör ont i hela mig när jag behöver hoppa med broddar, slitaget på kot och hovleden kan ju inte vara nådig i landningarna. Hua! Hur som helst, jag funderar på att plocka av broddarna i framhovarna, så Lillen fortfarande får sitt "glid" i landningarna, och så att det inte bara blir bom-stopp när han landar. Vissa hästar tycker ju även att det är pest och pina att hoppa med broddar... Det som jag är lite orolig över är att han blir en cm högre bak än fram om jag bara broddar av fram, vet inte om det påverkar speciellt mycket, vi får väl se. Rider ju upp till träningen så kan inte heller brodda av alla broddar i tid innan, utan det får jag göra i ridhuset. 
 
Hur brukar ni göra? :) 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag brukar ta va broddarna när jag ska hoppträna så att hästen inte får ont i kotorna och inte får bom-stopp när dom landar efter hindret :D

2013-12-10 @ 20:37:59
Postat av: Linda

Alla broddar ska av på samtliga 4 skor. Tycker att det känns fel att rida med brodd när det ändå inte är kasst underlag.
Det är ju inte så svårt att brodda varken på eller av, det går ju relativt fort och göra, om man har en snäll häst vill säga ;)

2013-12-11 @ 18:37:35
URL: http://zweden.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0