Två lyckade hoppträningar!

 
Shit, vilka grymma ponnyer! Hade två riktigt roliga och lärorika hoppträningar idag, båda skötte sig superbra! 
 
Om vi börjar med Nice då! Idag var det banhoppning på schemat, inga höjder men lite kluriga linjer och sedan lite omhoppningsvängar. Vi började med att trava över lite travbommar, Nice hoppade studs istället, mycket roligare liksom! Tillslut lugnade hon ner sig, efter antalet upprepningar och tillrättavisningar. Men tillslut blev det bra, och då lade vi av. Efter det byggdes det sakta upp en tvåkombination, hon hoppade utan problem. Allt som allt låg väl det på 70cm kanske, men det är bra att hon inte tränas högre, hon har inte riktigt styrka och ork riktigt än. 
 
I vilket fall hoppade vi en bana med 8 hinder och 9 språng, böjd väng till oxer från kombination, en rak linje och ännu en böjd, men lite kortare linje. Allt flöt på bra för att vara Nice, hon lyssnade fint och hoppade inte av sådär stort som hon annars brukar. Det kändes mycket mer kontrollerat idag, och hon väntar mer på mina signaler nu än innan. Så det går åt helt rätt håll! Efter att ha hoppat banan två gånger, så skulle vi hoppa en omhoppning. Det var samma bana, minus ett hinder. Har hoppat omhoppning med Nice en gång, och det var på tävling. Och dessa svängarna var mycket snävare än det lilla vi hoppat, då rev hon dessutom. Så det var defentivt spännande! Hon skötte sig super och tjaffsade inte emot så jättemycket. Rev väl ett hinder, på en supersnäv sväng, men när vi sedan hoppade om det hela så gick det suveränt. 
 
 
Pompay gjorde inte riktigt samma grej. Vi fick efter lite galopparbete hoppa fram dem genom att hoppa en låg bana direkt, låg väl på 80cm. Lite relaterade avstånd och annat. Hade lite problem med distanserna, men det var bara jag som krånglade till det lite. Sedan hoppade vi den böjda linjen från oxer till kombi och tvärtom. Längden på galoppsprången varierade ganska mycket beroende på vilket hinder man hoppade först. Ulf höjde upp lite med, men det låg väl max på 110. Det handlade mest om att vi skulle ligga kvar i samma tempo och bara rulla över. Sedan var det många tekniska delar med, men jag orkar inte förklara det. :P Efter det hoppade vi en längre bana, samma som vi hoppade med Nice. Dock låg hinderhöjden på ca 110, vilket såklart försvårade litegrann. Det gick i överlag bra, fick nog ett pet båda gånger jag hoppade, men det var inga jättekatrastrofala missar.
 
Fick hoppa om 3 hinder, den korta böjda linjen från ett räcke till ett räcke. 5 framåt galoppsprång, och sedan bara flyta på genom kortsidan och vända upp mot en oxer på diagonalen utan att ens pilla i munnen på dem. (Ett av felen berodde på det). Tänkte att "yeah right, det kommer Pompay utnyttja" men han skötte sig bra. Kom inte klockrent, men han hoppade superfint över. Var inte helt övertygad om det skulle funka på högre höjder, men Ulf bara skrattade och höjde oxern 4 hål. Meningen var alltså att vi inte skulle störa dem genom svängen utan bara flyta på. Gjorde samma sak igen, och visst, spelade ingen roll att det låg på 130, han bara gled över, igen. Ibland måste man pröva, för det är klart att jag kan rida lite "som jag vill" på lägre höjder, men det är ingen mening om jag inte kan rida på samma sätt på en högre höjd. Jag är iallafall jättenöjd, och jag tror nog Ulf var rätt nöjd han med. ;) 
 
 
Nu ska jag nana, sov gott! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0