Gårdagens träning!

 
ÅH! Gjorde världen roligaste övningar igår! Det gick bra för mig, tills jag började klanta mig då. I det stora hela var det bra, men som sagt, blir så arg på mig själv ibland.
 
Vi började med att värma upp ordentligt självständigt i alla gångarter. Efter det skulle vi göra galpoppiruetter, eller ja, något liknande iallafall, haha! Tanken var att få hästarna mer på haserna, och att de skulle komma under sig och jobba ordentligt. Sedan ville Ulf kolla av oss ryttare också, om vi "drog" runt hästarna eller om vi vände med sits och yttersida. Det låg en bom, ca 4m från hörnet (se skiss). Vi skulle fatta galopp i jämnhöjd med bommen, så att fattningen liksom blev i vändningen. Pompay var jätteduktig, och Ulf tyckte att det var överraskande bra.
 
Det grå sträcket symboliserar skritt, det gröna galopp och det lila strecket är en bom.
 
Vi byggde på övningen genom att lägga till en linje längs långsidan, vi skulle ha samma galopp och tryck som i vändningen, och inte släppa yttersidan.
 
Vi gjorde detta i båda varv.
 
Efter det skulle vi hoppa ett kryss. Inte den sortens kryss som ni kanske föreställer er, utan ett kryss sett uppifrån. (Se skiss). Vi skulle fatta galopp i hörnet, och låta sargen bromsa upp galoppen lite, ha samma tryck och sedan vända upp längs medellinjen och skutta över. Hästarna fick riktigt goa språng och de var superroligt! Ulf höjde successivt upp krysset så att det kanske låg på 1m-1.10m som max. Pompay var superfin!
 
Det blå krysset i mitten, var alltså ett hinder med fyra stöd i varje ände.
 
Vi hoppade sedan lite böjda linjer med ett okänt antal galoppsprång, även det gick bra! Blev ett missförstånd en gång, då vi kom så himla fel som man bara kan. Ni vet, när man inte riktigt vet om man ska komma stort eller nära, och det istället blir att hästen tvekar. Det hände på en av linjerna, hoppade om och  sedan var det inga konstigheter. Vi hoppade sedan samma grej, fast tvärtom. Började på räcket på långsidan, till räcket på diagonalen, oxern och sedan avslutade på det andra räcket på diagonalen.
 
 
Till sist hoppade vi en slinga där krysset var med. Det var svårare nu, dels eftersom hästen var lite trött, och sedan svängde vi upp lite kortare på räcket. Värt att nämna är att vi var i det lilla ridhuset på 20x40m. Det skulle vara 5 galoppsprång mellan oxern och räcket på långsidan men det var inga bestämda avstånd. Jag vet däremot inte riktigt vad jag höll på med. Red inte fram tillräckligt, även om han inte lyssnade så bra igår så kunde jag ha gjort något åt det. Tror jag fick stopp på oxern 3-4 gånger av samma jäkla anledning! Tillslut blev jag lite arg, mest på mig själv, och fick fram honom ordentligt, då hoppade han fint. :) Först hoppade vi ut vänster varv, svängde höger efter krysset och hoppade sedan räcke-oxer. Vi hoppade även slingen i höger varv, hoppade då krysset från samma sväng fast från höger varv. Svängde vänster på oxern och red sedan mot räcket. Blev lite längre avstånd här. Sista gångerna på krysset hade jag också lite problem, men det berodde mer på min ridning, kunde satt lite mer tryck i honom...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0