Fly medan ni kan...

 
Helt seriöst! blir riktigt pissed på min jäkla skitskola... 
 
För första gången (typ), så tänkte jag skriva ut exakt varför man inte ska välja realgymnasiet i Borås när man väljer gymnasie, speciellt om man vill gå hästinriktningen. Jag är inte mycket för att hänga ut, men det är så mycket skit som sker, och som ingen bryr sig om, att jag känner att vadå? De får skylla sig själva... 
 
- Rörigt, det som utlovas hålls inte
Det är ingen koll på någonting. Oftast får man reda på saker och ting dagen innan, eller varför inte samma dag? Rektorn som gör schemaändringar baserat på TVÅ personers önskemål när vi är över 26 pers i klassen, och inte informerar oss, utan vi får själva ta reda på varför vår mattelärare kommer istället för vår svenska lärare. Vi missade en månads fysiklektioner, det blir ca ~16 timmar fysik som vi på något sätt ska hinna jobba ikapp. De håller inte vad de lovar, ALDRIG. Så om ni blir lovad massa roliga saker av denna skolan, lita inte på det... 
 
- Outbildade lärare
Eftersom det inte är en kommunal skola, utan en friskola, så finns det ina regler och krav på att lärarna ska ha gått en lärarutbildning. Ja tror det är 2-3 lärare som har utbildning. Och jag nämnde fysikproblemet vi har? Tror ni inte de hittar någon akut lösning i form av en fysikdoktor med NOLL pedagogik. Så funderar ni på att välja NV inriktningen i tvåan som jag gjort, välj en kommunal skola och börja med NV direkt. Det finns inga andra genvägar, som jag tyvärr trodde. 
 
- Borås ridhus
Första året fick vi utföra vår APL som vi hade varje måndag på Borås ridhus. Innan hade de lovat att man skulle få välja plats själv, men som jag sa så håller de sällan vad de lovar. Det var rent utnyttjande och APLen är som ni kanske känner till för att vi ska lära oss. Tror ni vi lärde oss något förutom mockning, klippa manar, sopa, göra hö? Precis allt det som man ALLTID gör hemma. Inget annat än det, och även om mockningen hör till så finns det alltid något annat man kan göra efteråt. Vi fick knappt röra hästarna. Träningarna vi har är värdelösa, och det hänger inte på tränarna, utan det är hästarna och hätskötseln på stället som jag tycker påverkar det hela negativt. Vi sitter och ska lära oss om hur man ska utfodra hästarna, hur de fungerar och att man ska vara noggrann med deras välfärd medan ridskolehästarna som vi sedan ska rida mår riktigt dåligt. De har ont, sadlar som ligger katastrof, felanpassade bett, störningar och andra psykiska problem. Vissa hästar har RIKTIGT ont, och har sadlar som ligger så illa att det blir fula skav på båda sidorna utav manken. När man då nämner detta, så skyller de ansvariga på att man "sadlat för långt bak", som om vi skulle vara helt invalida. Nä, vissa hästar mår rent skit, jag menar, en 13 årig häst ska inte se ut som en 25 åring i kroppen... 
 
- Efterblivna idioter 
Tänker inte hänga ut någon personligen, men jag tror de flesta på skolan kommer veta exakt vem jag skriver om ändå. En såkallad coach, som ska "hjälpa" elever. Denna person lyssnar inte, det går in genom ena örat och ut genom andra. GÖR INGET för att underlätta för oss elever. Ser helt tom ut, som att det inte är någon hemma. Smörar jävel framför föräldrar, andra lärare och är riktigt idiotisk mot oss elever. Håller verkligen, verkligen INGET som lovas ut. Ljuger hela tiden, om allt och alla. Nekar saker, och är rent utav falsk. Lovar ut APL pengar för maten, kommer sällan några pengar. 
 
Allt detta bara blommade upp idag, diskuterade med lite kompisar och kände att nä, nu är det dags att göra något åt kaoset. Har utvecklingssamtal imorgon och då ska de allt få höra, jag är inte den som är rädd för att hålla inne sådant som kan vara jobbigt att ta upp. Värst av allt har varit nu när vi haft öppet hus på skolan. Det har varit nior på skolan, och idag även på ridhuset när vi var där. De ville att vi skulle lägga några goda ord för skolan, inte för att de frågat oss utan det är mer sådant som man kan utläsa mellan raderna. Kan ju säga att jag gick därifrån utan att säga ett ord. Ville skrika åt stackarna att fly medan ni kan, haha, drama! Jobbigt att det faktiskt är sant... :) 

Jag har ingen aning om hur det är på andra Realgymnasie skolor, men i Borås har vi det jävligt kaos. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Låter inte som vi har det så illa som er, men det där med oplanering och att ingen har någon koll överhuvudtaget finns på mitt ridgymnasium också! Sedan är inte ridlärarna (finns undantag!) särskilt bra vilket leder till att man inte känner eller ser utveckling och många som när vi började skolan var stensäkra på att satsa på hästar i sitt liv har istället tappat intresset helt. Jävligt tragiskt faktiskt..

Svar: Förstår vad du menar, det är riktigt dåligt :/
Fanny Kargede

2012-11-08 @ 15:42:34
URL: http://alexisen.blogg.se
Postat av: Anonym

fundera på att byta skola?

Svar: Och gå om när jag bara har 1,5 år kvar, nja, så jäkla pepp på att gå i gymnasiet är jag inte. :/
Fanny Kargede

2012-11-08 @ 18:14:33
Postat av: Hanna

Går på real i jönköping och det är EXAKT likadant! kände igen allt du skrev så extremt tydligt. Schema trassel, missa lektioner pga det och den biten, helt värdelöst! Outbildade lärare har vi också råkat ut för! och "efterblivna idioter" har vi väldigt gott om, dom lyssnar inte, behandlar en som skit och smörar som fan för föräldrar, helt jävla värdelöst! Dock håller vi till uppe på Jönköpingsfältrittklubb när vi har häst och som tur är har hästarna det iallafall bra och mår bra. Men det är väl det enda positiva med hela skolan..
Vi lev också lovade proffstränare och liknande när vi började, har vi sett röken av dem? Nej! Massa löften som inte hålls.. Riktig skitskola!

2012-11-08 @ 21:26:54
URL: http://dailyhorses.blogg.se
Postat av: amanda

du skulle bara vet hur min skola är.. Hade jag inte bara haft 1,5 år kvar så hade jag bytt direkt!

2012-11-08 @ 21:57:07
URL: http://amandahed.blogg.se
Postat av: Petra

Jag gick på real i gbg, och de två första åren, var K-A-T-A-S-T-R-O-F. Jag hade extrema problem med projektideén första året och var inte sen på att framföra åsikter och förslag för förbättringar. Tyvärr hade jag en mentor som kände sig hotad av mig och undvek mig under hela första året efter att jag råkat kritisera hennes sätt att hantera en annan elev. (Men ärligt, skall man prata om en och samma elev under fem utvecklingssamtal, och inget utav dom var med eleven? Att jag då sa att hon skulle sluta snacka skit om min kompis och snacka skit om mig inför mig istället, för vad säger hon om mig när jag inte hör? Sen kunde jag inte ens säga "Hej, jag undrar om jag skulle kunna få min extranyckel till mitt skåp, råkade låsa in mina nycklar.." utan att hon gick i försvarställning och nästan sprang iväg..)

Kämpa på, och gnäll som fan. Förklara att du inte förstår när läraren förklarar så. Och förklara att om hen sagt samma sak tre gånger utan att du förstått det, så kanske läraren skall försöka komma på ett nytt sätt att förklara. Sitt inte bara och prata om hur dålig skolan är med kompisarna, sätt er ihop och skriv en akutlista och gå till rektorn, förklara att dom förstör eran framtid och hur mycket det påverkar er. Stå på dig.
Skrik inte, bli inte upprörd och säg onödigheter utan fortsätt pressa på med dina krav på skolan. Skolan ställer krav på dig, då har du rätt att ställa krav på dom.

Svar: Ojdå, ja då vet du hur jag har det. Vi har pratat med både rektor och mentor osv. Och det händer inte speciellt mycket. Har verkligen tagit upp allt det som jag skrev i inlägget, och lagt fram det på ett snyggt sätt. Hade inte publicerat det här annars :) Men som sagt, inget händer. Och det där med att fråga om hjälp, det gör jag, problemet är att läraren i fråga inte KAN förklara på något annat sätt, utan blir sur eller stressad istället. :/
Fanny Kargede

2012-11-10 @ 12:11:46
Postat av: Emmy

Skälet till varför jag bytte skola.. Tragiskt att skolan är så kass..

Svar: Den har bara blivit sämre :/
Fanny Kargede

2012-11-10 @ 18:16:44
URL: http://allroundekipagen.blogg.se
Postat av: J

I Stockholm är det exakt likadant, rekommenderar inte skolan till någon!!

2013-04-16 @ 21:21:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0