Nöjd!

Är hemma och mellanlanda och laddar med lite käk innan jag beger mig till stallet igen. Var uppe i ridhuset med Hampus och red för första gången ett "rent" dressyrpass.

Blev positivt överraskad faktiskt! Han har tidigare varit en ponny som varit väldigt stum och stark. Satte på mitt 3-delade eggbett idag, och han gillade det väldigt mycket. Blev en helt annan ponny! Ioförsig var jag vääääldigt lätt i min hand i början på passet och försökte att endast rida med säte och ben. Efter en stund krävde jag lite mer men jag eftersträvade ingen samling idag, utan ville istället att han bara skulle vara mjuk i munnen och om möjligt börja söka sig lite framåt och nedåt.

Han var iallafall över förväntan och kunde kräva lite mer utav honom än planerat. Ska börja kräva mer nu när jag vet att han trivs bra med bett osv. Målet blir såklart att han ska kommer mer under sig med bakbenen och bli lite mer aktiv i sin ryggverksamhet. Vad jag upplevde idag så är det nog med regelbunden träning något som snart kommer visa resultat. Ska lägga in två sådana här pass varje vecka, så han verkligen får jobbe lite på rätt sätt. :)

Något vi måste fila på är känsligheten för skänkeln, att han lyssnar direkt när jag ber honom gå fram och inte sitta och små peta lite hela tiden. Kom på mig själv med att sitta och smacka väldigt mycket idag, vill ju helst undvika detta. ;)  Ska även jobba lite med att flytta honom, han förstod knappt vad jag menade idag. Haha!

Nu ska jag käka, och sedan åka och hälsa på Pompe och efter det rida Sessan. Antagligen ut på lite grusvägar och låta henne gå i en så balanserad galopp som möjligt i lite intervaller om 2 minuter. :)

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej,bara en fråga,ska inte du byta bilder/göra om i din header nu när du har en massa nya bilder på Sessan?:D

2012-05-13 @ 21:48:29
URL: http://elinnlambert.blogg.se/
Postat av: Amanda

Gud vad kul nar det kanns bra :)

2012-05-13 @ 21:56:05
URL: http://lifeofshowjumping.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0