Gräsbrodd?


Vi diskuterade lite gräsbroddning i stallet igår, och alla körde på olika varianter. :)

Jag är ingen expert, men det jag kört på har alltid funkat, åtminstone vad jag kan minnas. Vanligtvis har jag två broddar på varje hov, i trakterna. Brukar ha antingen ganska "spetsiga", och ca 2 cm långa (max) broddar om det är blött underlag. Vid bra underlag har jag ett par mer avrundade broddar. När jag hoppade min C-ponny, Idefix, på superlåga klasser (75-80cm) så brukade jag vid bra underlag skita i brodden, i Herrljunga tillexempel. Men då gällde det att det var snustorrt utomhus såklart! 

Har även hänt att vi någon gång upptäckt på tävlingsplatsen att vi tappat någon brodd, och inte haft med någon extra. Då har vi satt en vanlig blindbrodd i hålet längst in. 

Gräsbroddar 2cm 3/8"
Denna brodden vid bra underlag och... 

 
... Denna brodden vid blötare underlag. 

Hur brukar ni brodda vid grästävlingar? :) 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0