Gramanen

 
Det finns så mycket förtal och skitsnack om inspänningar och hjälptyglar av alla dess sorter. Innan var jag en av dem som ansåg att inspänningar etc var kass. Men nu har jag ändrat min åsikt litegrann! 
 
Kan börja med att dra min korta erfarenhet av gramantygeln som används ganska flitigt utav många - både rutinerade och orutinerade. Jag prövade på att använda den på Sessan, då hon oftast går med huvudet högt bland måsarna, spänner sin hjorthals och gör vad som förutom att slappna av. Det brukar oftast gå bra i skritten, då kan man få henne att sänka sig, slappna av och bara traska på. I traven var det "tjong" upp med huvudet och börja trippa. Spelar inte så jättestor roll vad jag gör, hon blir av någon anledning stressad. (När jag rider med vanligt eggbett, med pelhamet är hon okej) Det jobbade såklart emot mig, eftersom ju mer hon spände underhalsen - desto större blev den och ju mer kunde hon säga emot.
 
I vilket fall red jag med gramanen i slutet av ett ridpass i paddocken idag. Som vanligt var hon spänd, ville hålla koll på allt, spjärnade imot och ville inte slappna av. Då satte jag för första gången på gramanen. Lät den vara lång i större del av passet, det är fördelen med gramanen, man kan bestäma hurvida mycket man vill ta i den, eller i tygeln. I vilket fall, hon var som vanligt bra i skritten, och till min stora förvåning, superfin i traven. Hon insåg att det inte var någon idé att slå emot, och slappnade av och började för första gången sänka sig och trampa på under sig med höjd rygg, istället för att sänka ryggen, spänna underhalsen och trippa omkring. 
 
Den har även hjälpt mig väldigt mycket vid uteritter, nu kan jag kontrollera henne, och till och med ute få henne att vara lugn och avslappnad i traven utanför ridbanan, allt detta tack vare att jag använt gramanen 1-2 gånger. Såklart ska hon snart kunna gå bra utan den, men det är en knuff i rätt riktning, och det har redan gett bra resultat. 
 
Jag är TUSEN gånger om emot att yngre tjejer rider med inspänning. Jag hade ett syfte med gramanen, ett mål att jobba efter och där med en finishline där jag vet när det är dags att sluta använde den. Mindre rutinerade ryttare tänker inte på samma vis. Att gå i form, är för dem när hästen böjer på nacken, och där igenom är inspänningar och sådant en genväg för att hästen ska gå "fint". 
 
Enda gången jag använt mig av den typen av hjälptygel som graman i ridning är på Sessan. Annars brukar jag ta hjälp av en Gogh i longeringen, skulle inte kunna tänka mig att longera utan hjälptygel. Helt meningslöst om inte hästen av eget maskineri eller hjälptygel sänker nacken och jobbar med ryggen. 
 
Rätt luddigt inlägg, blir så när man har mycket man vill ta upp - detta är nog inte ens hälften. Vad har ni för erfarenheter av hjälptyglar? :) 
 
Foto lånat från Reitsport

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Hjälptyglar är superbra! Tar ditt exempel att hon bara får mer och mer underhals och alltså blir mer och mer felbyggd! Däremot rekommenderar jag halsförlängare (gummisnodd) till yngre ryttare eftersom den är elastiskt och kan spännas in efter behov :) Den mjuknar när hästen sänker huvudet som en belöning. :)

2012-06-27 @ 19:22:39
URL: http://alexisen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0