Nöjd!

 
Gårdagens träning kändes SÅHÄR bra! 
 
Det var en markarbeteslektion, precis som jag anade, och vi började med att rakställa på volt. Det låter nog krångligare än vad det är, däremot är det inte plättlätt att få till det. Vi red alltså på en volt, och jobbade med att ställa hästarna lite utåt,  inte låta dem flytta ut bogen samt att de skulle gå på samma spår med fram och bakbenen. Både i skrit/trav/galopp och med mycket tempoväxlingar från kortare till normallängd på stegen. 
 
1. Vi red även över travbommar, där skulle vi ligga kvar i samma takt och tempo och hästarna fick inte springa iväg från oss. Red på en oval skulle man nog kunna säga, för hästarna skulle vara raka över bommarna, men böjda i svängarna. 
 
2. Vi red en 90graders sväng över cavalettihinder med samma mål som innan, att det inte skulle gå fort utan att man låg kvar i samma lugna och samlade galopp. Vi red både vänster och högersvängar och höjde upp det andra hindret allteftersom. De flesta hade problem i högersvängen, även jag! 
 
3. I slutet red vi bara över två linjer. Det var inget speciellt avstånd utan vi skulle bara gå på känsla. Precis som tidigare skulle vi hålla samma takt och tempo samt att de skulle vara raka. Hindrena var upphöjda efter ryttarens önskemål. Jag valde att hoppa det på 110 bara, men höjden spelade inte så stor roll idag. Mitt mål var att hålla samma jämna fart och ligga på ett jämnt antal språng i mellan. Det gick kanonbra, blev 4 normalstora språng för Pompay och han hoppade riktigt fint över räckena! Det absolut bästa med träningn var att han för en gångs skull tog tag i bettet själv, och jag kände att han faktiskt bjöd framåt utan att gå fortare. Mer sånt! 
 
Efter passet hade vi en teori där vi diskuterade lite olika saker, rakriktning hos hästen och ryttaren, hur man ska bemöta domare/överdomare om något inträffar som man vill protestera mot, allmänt om banor och banbyggeri, lite individuellt vad man behöver träna på. Jag skulle tänka på min vänsterhand, som jag gärna droppar lite. Sedan skall man alltid tänka på sin egen och hästens rakriktning. Det går dock inte att få en rak häst om man själv inte är rak. :) 
 
Ska försöka få någon att filma på Torsdag då vi har två banhoppningspass, woho! :D 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0