Inget statiskt är bra

 
Det här med hållbarhet på hästarna och sådant där, åsikterna flödar och det finns lika många åsikter som människor. Helt övertygad! 
 
Jag är ingen expert, har inte gjort några efterforskningar eller något sådant, men jag har en teori som jag tror kan stämma rätt okej! Och den lyder som rubriken, att inget statiskt är bra! Då snackar vi allt från underlag till utrustning. (Statisk = oföränderlig)
 
Att bara rida i paddock, VET vi inte är bra. Men vad gäller att bara rida skogsväg, eller bara rida på asfalt? Är det så mycket bättre? Allsidig träning tror jag är bäst! Att jobba både i skog, paddock och på asfalt i lagom mängder. Då får man med det mesta, stärkning av leder och ligament (asfalt), klättring (skogen) och även mjukt stötdämpande underlag där man kan utföra mer avancerad ridning (paddock/ridbana). Detta har ni med all säkerhet säkert hört talas om innan, att man inte bara ska rida dressyr, eller bara hoppa, utan att man ska göra lite av varje för att kunna stärka hästen så mycket som möjligt. :) 
 
Dessvärre tror jag inte så många tänker på utrustningen, att heller inte den skall vara statisk. Jag varierar allt från bett, till nosgrimmor, till benskydd och slutligen sadlar/icke sadel. Vanligtvis går Pompe och Sessan på eggbett och remontnosgrimma i allt markarbete, på Pompay även i hoppningen. Dock drar jag mig inte för att när jag ska rida ut att plocka bort remonten och eggbettet och sätta in novabettet istället. Plockar ibland även bort sadeln just för variations skull. Pompay och Sessan blir MYCKET starkare och svårparerade med denna utrustning, och därför använder jag den endast vid skritter/lugnare uteritter. Hade jag kunnat, hade jag ridit även med det i markarbetet. 
 
Nosgrimmorna vet jag spelar stor roll i hållbarheten hos hästen, framförallt då i hästens mun. Olika nosgrimmor ger olika tryck, och det bästa är såklart att man ibland kan rida utan, just för att ta bort trycket mot tänder och tandkött helt. Pompay har som bekant problem med sina tänder, inget genetiskt utan det handlar om en skada från när han var bebis. Detta har lett till foderfickor och veterinären gav mig tipset att hela tiden variera. Från aachen, remont, utan och till hack. Allt för att inte det hela tiden skall ligga och trycka mot samma ställe. (Likadant med bett). 
 
Sedan när vi snackar hållbarhet så kommer även eftervård och preparering in i bilden, men det är en sak helt för sig. :) 
 
Har ni några tankar om det här med hållbarhet? Jag hade kunnat spinna på i timmar, men begränsade mig här vid det som jag tycker är ganska så grundläggande. 
 
Bild från www.tidningenridsport.se 

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej! Kan du och jag rida upp till träningen tillsammans?Om grupperna nu är ihoppslagna:)

Svar: Jadå :)
Fanny Kargede

2012-07-17 @ 12:46:47
URL: http://elinnlambert.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0