Kalla mig vad ni vill

Haha, bara känner på mig att massa skit kommer finnas i kommentarsfältet sedan. Men känner att ni behöver veta hur det ligger till med Pompay, och hur han kan vara.

Drar det hela från början ;) Körde lite markarbete idag, travbommar och cavalettis. Han var fruuuuuuuuuktansvärt seg, han lyssnade inte för mina hjälper alls. Han total ignorerade mina skänklar, spelade ingen roll hur många övergångar och tempoväxlingar jag gjorde, han blev inte kvickare.

Sedan var han väldigt stum i munnen, tog inte mina förhållningar överhuvudtaget. Förstår ni vilken bra kombination, seg OCH stum. Hur mjuk jag än var så ignorerade han mig totalt.

Det blev bättre i slutet i munnen, dock var han så galet loj! Det om något är frustrerande, när jag försöker få honom att trivas i arbetet och han knappt orkar lyfta på benen ordentligt över 50cm.
Efter att ha skrittat runt en stund, så kortade jag upp tyglarna och lade försiktigt till skänklarna för att börja trava. Tror ni inte det krävs 2 rejäla skänklingar för att han ens ska öka skritten, snacka om höjden av "lathet". Det var då jag insåg att detta funkar inte. Han skall inte få bestämma i vilket tempo han skall gå i, eller hur snabbt han skall reagera. Så jag spöade till honom rätt rejält, bakom skänkeln. Kan säga såhär, det krävdes 5 st rapp för att han ens skulle galoppera, förstår ni vad jag har att göra med?

Och kom inte med några dumma kommentarer om att "ryttaren gör hästen och om han är stum i munnen och seg för skänkeln är det för att du är hård i handen och har sparkat sönder honom". Bullshit. Han är hingst, han är sådan, det är inget jag kan styra över utan det kan jag bara påverka.

Min tränare, min mamma och många andra säger till mig att jag måste vara tuffare mot honom. Jag ÄR inte den typen av person som gillar att använda spöt, tycker det är så fruktansvärt fult när andra gör det så vill inte göra det själv. Men när vi hamnar i de lägen då han bara stänger av, så är det tyvärr vad som krävs. För efter jag hade gjort det, blev han jättefin. Trampade på bra, lyssnade och var uppmärksam på alla mina hjälper.

Om du vet ett sätt som funkar bättre i de här lägena, ring mig så får du komma hit och pröva själv :)


Kommentarer
Postat av: Alina

ibland måste man ju faktiskt! tyvär är det så..

2012-01-08 @ 23:13:05
URL: http://alinafrolund.blogg.se/
Postat av: Alina

ibland måste man ju faktiskt! tyvär är det så..

2012-01-08 @ 23:13:05
URL: http://alinafrolund.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ta det lugnt det kan väl vara helt okej någon gång ibland. min sega ponny som EJ är hingst måste jag göra så på ibland inte för att ja vill utan för att jag måste :)

2012-01-08 @ 23:47:56
Postat av: Karolina

Jag vet själv hur det är, rider också en hingst.. Men när dom är på sitt bra humör är dom dubbelt så kul som en ''vanlig'' häst så ;)

2012-01-09 @ 07:23:25
URL: http://karolinacarlevad.blogg.se/
Postat av: Martina och Lady Chanfonett

Tycker det är okej att göra så, om man först prövat andra alternativ som du verkar ha gjort :)

Dock tycker jag att man ska vara noga med att inte glömma berömmet efter hästen lystrat till. Man fick reaktionen man ville och då ska hästen ha beröm.

Annars kan det ju bli samma visa nästa gång igen, berömmer man däremot brukar det gå bra resterande gånger.

Nu vet inte jag om du gjorde det eller inte alltså utan bara skrev som jag tyckte och av min egna erfarenhet :)

2012-01-09 @ 10:57:54
URL: http://maartina.blogg.se/
Postat av: Matilda

Så känns det JÄTTE ofta för mig med Pytzan. Han lyssnar inte på mig och jag måste använda spöt, dock blir det fel tillfällen ibland (t ex på tävlingar). Då vet jag att folk tycker jag är dum i huvudet och misshandlar min ponny, men gör jag det varje dag? nej. Jag vet exakt hur du känner. Vad ska man göra? Det finns nästan inga botemedel (känns det som).



Att ge han "mer" kraft gör inte så han inte stänger av. Men att ut att galoppera och göra honom pigg kanske hjälper men ibland känns det verkligen värdelöst...

2012-01-09 @ 11:19:09
URL: http://ponnieryttaren.bloggplatsen.se
Postat av: Petra

Det finns bara ett sätt som är bättre, och det är ju att vara GRYMT konsekvent med reaktionstiden HELA tiden, men vem fasiken orkar vara på topp själv hela tiden?

Hellre ett rapp med spöt och sedan fina hjälper än smågnatande och småpetande helatiden.

Han är ju inte gjord av glas?

Och hästar som går i hagen ihop sparkar och biter nog minst 10ggr mer på varandra än vad vi tror..

2012-01-09 @ 21:06:45
Postat av: Petra

Det finns bara ett sätt som är bättre, och det är ju att vara GRYMT konsekvent med reaktionstiden HELA tiden, men vem fasiken orkar vara på topp själv hela tiden?

Hellre ett rapp med spöt och sedan fina hjälper än smågnatande och småpetande helatiden.

Han är ju inte gjord av glas?

Och hästar som går i hagen ihop sparkar och biter nog minst 10ggr mer på varandra än vad vi tror..

2012-01-09 @ 21:07:31
Postat av: k

sånna är hingstar, hingsten jag rider måste man innan man börjar jobba få igång sådär, alltingen spöa en gång eller ba rejsa allt va man har runt i paddocken tills han bockar, sedan blir han hur fin som helst.

2012-01-10 @ 10:20:58
URL: http://klaru.blogg.se/
Postat av: Julia

Du behöver inte alls ursäkta dig, du gör helt rätt. Är själv precis som dig, men har lärt mig att bli "hårdare" med tanke på mon unghäst med hett temperament. Kämpa på :D

2012-01-10 @ 17:22:02
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0