Glad!

Åh, prinsen var jättefin idag! Speciellt om man jämför med gårdagen ;)

Red fram på lite åttvolter och serpentiner. Mycket halt-trav-skritt-halt etc. för att han skulle komma igång lite. Han var lite seg i början men blev MYCKET bättre efter en stund.

Red iallafall först på 3 travbommar, lät han medvetet komma i lite kort trav mot dem så att han verkligen fick sträcka ut och tänja på sig över bommarna. Sedan red jag på en volt över dem, rakriktade dock emot och över bommarna och fortsatte sedan på volten med tempoväxlingar, halter, galoppfattningar osv. Målet var att få honom uppmärksam och inte tråka ut honom. Fungerade riktigt bra!

ca 110cm mellan bommarna.


Utvecklade sedan övning genom att i vänster varv trava över bommarna, göra en galoppfattning direkt efter och rida på räcket. Finns jättemånga varianter här, och man kan använda sin fantasi lite. Tex. drog han på i traven lite andra gången jag travade över bommarna, eftersom han förväntade sig en fattning direkt efteråt, istället lade jag en volt och fattade sedan galopp. En annan gång gjorde jag halt, och fattade galopp från halten. Jag backade även några steg och gjorde sedan en fattning, prövade även att skritta några steg och sedan fatta galopp. Som sagt, använd fantasin och anpassa övningen efter dagsformen.



Två exepel på hur man kan göra. Ca 10m i mellan bommarna och räcket.


Detta gjorde att han väntade på mina hjälper, han tyckte att det var roligt och ville att jag skulle ge honom fler uppgifter. Han blev även väldigt känslig för mina hjälper. Roligt! Vid ett tillfälle busade han till och med till det genom att ställa sig upp och studsa runt lite när jag ville backa, han ville ju hoppa räcket! ;)

Avslutade med att hoppa på volten, tränade på att försöka få avståndspunkten lite närmare hindret än vanligt. Lite utav mitt och Pompays problem, vi kommer gärna lite långt ifrån småhinder framförallt ;) Så detta skall jag fortsätta träna på!



Kommentarer
Postat av: Matilda

Den måste jag prova på Pytzan ngn gång, kanske det funkar? ;)

2012-01-09 @ 21:03:09
URL: http://ponnieryttaren.bloggplatsen.se
Postat av: Hanna

Bra övning, fortsätt gärna att tipsa om övningar! Brukar ha så svårt att komma på vad jag ska göra på ridpassen :)

2012-01-10 @ 00:00:46
URL: http://risktaken.blogg.se/
Postat av: Julia

Bra övning!

2012-01-10 @ 20:30:02
URL: http://ohjuliet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0