Tisdag!

 
Tjo! 
Tisdag idag, vilket innebar Sessandag! Var såklart i skolan först, genomled ett matteprov där jag lär få komplettera litegranna för att uppnå mitt vanliga betyg. Fick A i sexualkunskapsprovet vi hade, de ni! ;) 
 
Som sagt så red jag Sessan idag! Mamma tog ut Pompay på en skrittrunda medan jag hamnade i hagen (!) och trimmade lite basics med S. Paddocken var superknagglig och isig, därför var det bättre att rida i gräshagarna som dessutom hade ett litet lager snö kvar. (Den mesta snön är borta...). Jobbade först med lite halter. Princess har en tendens att dra upp huvudet i varenda halt och spänna sin underhals till bristningsgräns. Målet för idag var alltså att få henne att slappna av och söka sig neråt även i halterna. 
 
Började först med skritt-halt-skritt. I början drog hon upp huvudet, men jag lät henne stå så tills hon slutligen sänkte sig en aning. Fortsatte med det en stund, och i slutet kunde jag göra halt och hon stod kvar i form. Himla lättlärd och arbetsvillig ponny det där! Efter det kom jag igång i traven, hon hade ett gött sug på bettet idag och jag hittade ett fint stöd i munnen. Lät henne rulla på en stund i båda varv i en låg form och i en lugn takt. Fungerade superbra! Lade sedan in lite tempoväxlingar, och slutligen även avsaktningar till skritt. Hon gick lugnt kvar i formen, kortade möjligtvis upp sig lite, men slappnade av så fort övergången var klar. Framsteg! Gick ytterligare ett steg och gjorde halt från trav, även där kvar i form. Efter det jobbade jag lite på en åttvolt ett tag, ökade och minskade storlek på volterna och hade lite annat småpill för mig.
 
Tog även lite galopp på volterna. Hon blir ofta mer stressad och spänd efter galopperna, därför gjorde jag en specialare idag. Lät henne galoppera några varv, lade in lite tempoväxlingar. Hon är inte lika stark i galoppen som i traven, så formen blir något högre och hon sänker ryggen lite, dock fortfarande i en relativt låg form. Direkt efter att jag galopperat, saktade jag av och i vanlig ordning blev det slängtrav med huvudet bland molnen. Då saktade jag av till skritt, gjorde sedan halt och klappade om och lugnade henne lite. Efter det började jag om att jobba i skritt, sedan i trav och slutligen i galopp. Funkade bra! Blev inte samma kvalité i traven som det var innan galoppen, men betydligt bättre än hur det kan vara efter galopperna. Dessutom undkom vi det stressmoment och bråk som lätt uppstår efter galoppen. Gjorde så två gånger i varje varv, sedan nöjde jag mig och skrittade av henne i låg form istället för på helt lös tygel (Inte bra för hennes rygg). Hoppade sedan av och gick 5 minuter med henne vid hand. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Patricia

Hej nu kommer bli bloggreklam för just nu har vi en lite extra tävling på bloggen. Du får chansen att spräcka alla dina fördomar du har om oss på Zmurfs SAMTIDIGT som du automatiskt är med och tävlar om en ANIMERAD BLOGGDESIGN!

Hur bra är inte det? Vi tycker det ska bli jättekul och höra vad ni tror hur vi är och en bonus till er som kan vinna en design. Va med du oxå!

/Patricia på Zmurfs.blogg.se

2012-12-19 @ 16:31:12
URL: http://zmurfs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0