Men

 
Jag läste ett bra citat häromdagen. "Allt man säger innan ett "men", räknas inte.". (Dr. Phil)
 
Och jag kan inte mer än hålla med! Ibland är många (inklusive jag) alldeles för fega och trevande i sina åsikter. Det kan vara "Jag tycker att alla som rider utan väst är dumma i huvudet, men jag kan på ett sätt förstå att de gör det". Ett resonemang av den typen hör hemma i en uppsats där man blivit ombedd att skapa argument sett ur olika synvinklar. En sådan mening hör inte hemma i ett åsikts eller debattinlägg. 
 
Det är som om man är rädd för att de som rider utan väst ska bli arga och svara med samma mynt. Har man en åsikt ska man inte vara rädd att framföra utan att smöra på samma gång. Så länge man har bra argument och motargument som är välgrundade och välformulerade så ska man framföra exakt vad man tycker. Sedan att alla inte tycker samma sak, är något vi får acceptera. 
 
Jag vet själv att jag inte vill såra andra med mina åsikter, jag försöker alltid att tänka på att formulera mig så att ingen känner sig allt för träffad. Nu i efterhand har jag kommit på att det handlar inte om det, jag skriver inte mina åsikter för att jag vill sätta dit någon, utan för att föra fram vad jag tycker och kanske ändra synen på vissa saker. Det är inga personangrepp, bara generellt och allmänt. Därför tänker jag inte att tänka på att vara "snäll" i framtiden. Tycker jag att reflexjackor är skitfula, så tycker jag det och då ska jag inte försöka linda in det hela i: "Men jag förstår att de som använder det tycker att det är jättepraktiskt". Åsikterna blir så mycket klenare och inläggen blir megatråkiga. 
 
Håller ni inte med? 
 
 

Kommentarer
Postat av: Tuva Svedin

Helt rätt!:)

2012-12-14 @ 20:47:45
URL: http://tuvasvedin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0