Evighetsövning/kommunikationsövning

 
Hittade denna jättebra övningen HÄR
 
"Det här är en evighetsövning som du kan rida flera gånger efter varandra. I övningen blandas skritt, trav och galopp och genom att jobba med övergångar blir hästen mindre stark."
 
Direkt när jag läste detta, så visste jag att denna övning är perfa för Sessan, och även för Elin och Scream som behöver komma mer till ridning för att undvika stopp. Så jag byggde upp den i paddocken hemma! 
 
Jag värmde först upp i alla gångarter, travade över de upphöjda travbommarna och travhoppade även räcket så att man blev lite varm i rocken. Efter det red jag "banan" på en låg höjd. Hinderhöjden på banan kan variera mellan allt från 70cm och uppåt, vi började med 70cm. :) 
 
Man börjar alltså med att trava in över bommarna, saktar av till skritt och skrittar några steg och fortsätter sedan med att travhoppa räcket. Landar i galopp, rider rakt ut till spåret och saktar av till trav. Hoppar sedan 5,5an och fortsätter i galopp över räcket. Efter räcket rider man ut vägen ordentligt och saktar någonstans på sträckan av till skritt och fattar sedan galopp från skritt igen. Hoppar sedan det sista hindret,oxern. Efter det kan man sakta av och rida över travbommarna igen, och repetera hela banan. 
 
Avstånd mellan travbommar: ca 1m (för c-ponny) 
Avstånd mellan travbom och hinder: 2m (för c-ponny)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0