En tävlingsdag 3

 
Direkt när jag kommer ut från banan så hoppar jag av honom, spänner upp gjorden och lättar på remonten och sedan leder jag och mamma runt honom en stund. Skulle han av någon anledning andas väldigt snabbt så travar jag av honom istället, och hoppar sedan av. Vi är dåliga på att ge godis direkt efter ritten, och det är något jag egentligen vill göra. Ska bli bättre på den fronten! Han får dock alltid inne i transporten, men det är ju inte riktigt samma sak. :)
 
Beroende på hut ritten gått och hur man ligger till så lastar vi in eller låter honom vara kvar ute. Beror såklart mycket på väder med! När vi väl lastar in så vill jag helst kunna skölja av benen på honom. Finns det inte möjlighet till det så svampar jag honom där han svettats, svampar och borstar även benen. Tar ALLTID av honom skydden och sätter heller inte på honom transportskydden mellan klasserna, vill att benen ska luftas och att han ska kännas fräsch. Beroende på hur kallt/varmt det är så tar vi på täcke. 
 
Mellan klasserna ger vi ingen mat förutom hö. Att ändra på hästarnas foderstat bara för att det är tävling är inte så givande. Dessutom ger det inget under tävlingen, maten passerar inte genom kroppen på hästen så fort. Lite betforvatten möjligtvis, annars bara hö, vatten och lite godis. Viktigast är att de får i sig vatten! Jag passar även på att käka mellan klasserna, vilar huvudet lite och laddar inför nästa klass. Rider inte fram fullt lika mycket till sista klassen utan håller det på en lagom nivå.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0