Blir så jävla trött

 
Mitt på dagen idag överraskades jag på facebook, en bild på Patrik Kittel och hans fina häst Scandic uppenbarade sig på BBC news facebooksida. Anledningen var inte postitiv. 
 
Det var en bild på Patrik, där han red Scandic i sk. Rollkür, eller LDR som det också kallas. Jag är själv inte så insatt i ämnet mer än att det sägs vara skadligt och att det inte ser speciellt trevligt ut från sidan. Jag tänker egentligen inte diskutera Rollkür, dels på grund av min dåliga kunskap om det, samt att jag inte är så himla intresserad, faktiskt. Det jag ska skriva om är lite sammankopplat med det jag skrev häromdagen, om hur lite vi respekterar våra elitidrottare. 
 
Jag vet själv hur mycket träning, tid och pengar jag lägger ner för att hela tiden bli så bra som möjligt. Och då snackar vi LA-MSV, inte SM eller EM just för tillfället. Jag läser på, frågar experter och försöker hela tiden bli så bra som möjligt. Och en sak har jag lärt mig - det finns inga genvägar. Så ni som hackar på Kittel och de andra OS ryttarna och påstår att de rider såhär eftersom de "fuskat" sig till sin framgång, bara håll tyst. Finns inget "fusk" eller någon genväg för att rida FEI program inför tusentals människor i en direktsänd OS-sändning. No shit Sherlock! 
 
Jag kan nog påstå att Kittel och de andra är riktigt, riktigt duktiga och att de VET vad de håller på med. (Som många av oss inte har en aning om). De har veterinärer som hela tiden kollar av hästarna, var dag, morgon och kväll. För vi snackar inget litet russ uppe i Kiruna utan nu snackar vi miljonbeloppshästar. Tror ni på fullaste allvar att ryttarna skulle utsätta dessa hästar för det? För om de nu är så vinstberoende som många påstår, att de gör vad som helst för att vinna, skulle de då skada sitt värdefullaste "verktyg"? (Missförstå mig inte!). Man får försöka se det ur olika vinklar! 
 
FEI har dessutom uttalat sig angående just detta, och de skrev bland annat att de har folk som ser över träningarna så att inget otillåtet inträffar, dessutom är LDR tillåtet sålänge det inte används i en agressiv form. Och helt ärligt, tror ni Patrik är så dum att OM han nu använder denna träningsformen, skulle göra det mitt under en träning, på OS arenan, fullt synlig för vem som helst? Nja, tveksamt! 
 
Jag hejar så innerligt på Kittel, älskar hans inställning och ridstil. De här bilderna är till för att skapa obalans i laget, skapa lite mer trafik på webbsidan (som jag inte kommer skylta för) och helt enkelt försöka rubba Patriks fokus. Skamligt. 
 
Såhär skrev Kittel på sin FB sida för några timmar sedan: 
 
 
Och för att återkoppla till mitt förra inlägg. Vad ger journalisterna rätten att lägga ut bilder som dessa? Bara för att de är världsstjärnor som de fotat? Om de vill ha bilder på riktiga problem borde de åka runt bland alla hobbyryttare som tror sig kunna, DÄR lär de hitta en del skoj bilder att publicera på sin urusla sida. 
 
HÄR kan ni läsa en riktigt bra artikel om händelsen. Klart läsvärt! 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara

Då kanske man borde undersöka hoppträningar lite oftare också? Rollkur beskrivs på youtube men vill ni inse hur dressyr fungerar så sök på 'fantastiska kyra'

2012-08-04 @ 00:36:40
Postat av: Tuva Svedin

Helt sjukt:O

2012-08-04 @ 07:01:39
URL: http://cavallii.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0