Det där med uppvärmning

Okej, läste era kommentarer, och en del av er kör på samma visa som jag alltid gjort. 10 min framskrittning, själva passet, avtravning och slutligen 10 min avskrittning.

När vi i skolan igår snackade om just detta så fick vi bland annat reda på att det inte finns några studier på hur viktigt det är med framskrittning, eller hur länge man "bör" göra det, om man nu ens behöver det?

Det är väldigt olika framridning beroende på i vilket land och i vilken typ av miljö man befinner sig i. Charlotte berättade tex om att när hon jobbade som beridare i Tyskland, så satte de igång direkt med traven i några varv, sedan var det galopparbetets tur och slutligen körde man sitt pass. Då handlade det mer om att jogga hästen i låg form några varv och sedan köra, detta för att hinna med alla hästar man under dagen skulle rida. Och jag kan tänka mig att det är körigt i just beridarstall, till skillnad från oss hobbyryttare som kanske bara har en eller två hästar och därmed har tid och möjlighet att ta en sväng ut innan vi jobbar på banan.

Få vet nog egentligen vad själva uppvärmningen går ut på, och det är detsamma som för oss människor: Att värma musklerna så att de blir varma och få upp lite flås, detta för att förhindra många utav de träningsrelaterade skadorna som kan framkomma. Om man återigen jämför med hur vi människor värmer upp inför exempelvis ett fotbollspass, så får iallafall jag en bra bild utav hur man kan tänka när man värmer upp sin häst. Framjoggning, joggning i lite högre tempo, stretching och enklare övningar för att sedan gå på de svårare övningarna.

Även om det inte finns någon studie på hur man ska värma sin häst på rätt sätt, så finns det lite hänvisningar till hur man värmer så att hästen blir varm, får ett flås och detta utan att få mjölksyra. Såklart får man anpassa detta efter individen, man värmer tex inte en B-ponny på samma sätt som en storhäst.

Den optimala uppvärmningn sägs vara:

- 10 min skritt
- 1km trav (på en 20x40 bana blir det drygt 8 varv i trav)
- 600m galopp (på en 20x40 bana blir det 5 varv)

Sammanlagt skall uppvärmningen ta mellan 15-20 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0