Att ha hingst på tävling


Fick en förfrågan om att skriva hur det är att ha hingst på tävling, och det är klart att jag kan göra det!
Om det är något ni vill att jag skall skriva om, så får ni jättegärna höra av er. Antingen via kommentarsfältet, mailen ([email protected]) eller Facebook där jag heter Fanny Kargede Bärnsten.


Jag antar att många tror att det är världens besvärligaste grej att ha med sig hingst på tävling, medans andra verkar tro att det inte är ett dugg jobbigt. Som vanligt tycker jag att det blir vad man gör det till.

Ibland är han överallt och ingenstans när vi lastar ut. Gnäggar på allt och alla och verkligen säljer in sig. Och ibland är han som vilken ponny om helst. Det varierar lite beroende på säsong, våren/sommaren brukar jag tycka är jobbigast. Att leda runt honom på tävlingsplats är heller inga problem, man får bara hela tiden tänka steget före (som man skall göra i all hästhantering) och kanske hålla några extra meters avstånd än vad man är van vid. Även här kan han småflirta lite med brudarna, men han är varken vild eller okontrollerbar.

Det jobbigaste enligt mig är framridningen. Pompay brukar hålla sig fokuserad och lugn när jag väl är uppe på ryggen, men så fort någon rider upp precis framför eller bakom så tappar han lätt fokus och blir istadig och jobbig istället (för stunden iallafall). Okej, jag brukar inte göra så stort väsen utav att Pompay är hingst, och alla kanske inte lägger märke till det heller, men det spelar egentligen ingen roll vilken häst det handlar om, avstånd är fortfarande bra att hålla på.

Just det med att tala om att "här kommer en hingst" kan jag tycka är lite överdrivet. Visst, självklart kan man sätta en liten rosett i svansen eller helt enkelt gapa rakt ut "Hingst". Det är dock inget jag håller på med, jag håller mig på min kant och litar inte på att andra har respekt för mig, för de har lika stor rätt till framridningen som jag. Nackdelen med hingst är just det, man måste hela tiden ligga steget före och man kan aldrig slappna av.

I övrigt har jag inget mer att anmärka på, det hände under vårat första tävlingsår att han brydde sig mer om vad som hände utan för banan än på den, det problemet har dock försvunnit med tiden.



Hur upplever ni hingstar på tävlingsplatser? Har ni en egen eller har ni varit med om något i samband med just tävling och hingst?




Kommentarer
Postat av: Malin

vad vacker han är!

hur länge har du haft honom? :)

2012-04-04 @ 22:10:31
URL: http://rosamallan.blogg.se/
Postat av: Julia

Det jobbiga med min tjej när vi stöter på hingstar är att hon blir alldeles tokig..! De gnäggar alltid sådär dovt och hon tappar fokus..

2012-04-05 @ 14:30:07
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: Petra

Har hanterat en del ponnyhingstar och psyket gör så mycket, Pompay verkar ju ändå inte så grymt "hingstig" i sig, utan känns ändå lite cool i skallen, alltså så man vill ha honom när han skall vara på en tävlingsplats.

Minns en svart ponnyhingst från tyskland som var grymt hingstig, Hua vad jobbig han var...

2012-04-06 @ 01:14:25
Postat av: Tuva

jävlar vad snygg han ääär & speciellt päääälsen på den bildeeeen!:D

2012-04-07 @ 21:44:48
URL: http://cavallii.blogg.se/
Postat av: Emma - horses and canon eos 500d.

Nu dog jag lite.. jääklar va snygg han är! drool

2012-04-09 @ 17:28:28
URL: http://emmajjoo.blogg.se/
Postat av: Ebba

Haha, jag var med i ponnyallsvenskan i dressyr, O.M.G asså!!! det var en tjej som hade en d-ponny hingst, och jag red också d-ponny, och hon startade efter mig en omgång, och oturligt nog var det ett sto som jag red på, och mitt under programmet så gick hennes ponny nästan in på banan, och den stod och stegrad och gnäggade, och det var bara ett lågt dressyrstaket emellan oss, som den sparkade till flera gånger så det typ gick helt sönder xO

Men du verkar ha bra koll på pompay! :)

2012-04-09 @ 22:34:22
URL: http://noggers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0