Om Fanny

(Detta inlägget är länkat till bilden på mig i sidomenyn)

Hej!

Jag heter Fanny Cecilia Kargede Bärnsten, och är född 1995. Jag bor i Bollebygd, och tävlar för Bollebygds Ridklubb. På fritiden brukar jag rida, spelar även fotboll i ett div 3 damlag, är med vänner och bloggar. Jag jobbar just nu som timvikarie på Bollebygdsskolan, något jag trivs väldigt bra med! Juni 2014 gick jag ur gymnasiet där jag läst naturvetenskap/hästhållning. 
 
Jag har ridit i stort sett hela mitt liv då vi alltid haft häst i familjen. Mamma och min moster hade varsitt Svenskt Halvblod som jag brukade sitta på, borsta etc. Min första egna ponny fick jag när jag var runt 7 år, ett svart litet shettis sto som hette Regina. På henne lärde jag mig att rida, flög nog av minst 5 gånger under ett ridpass! Tillslut när jag blev lite längre så kunde jag hantera henne bättre och vi hann starta en Clearround tillsammans, 40&50 cm.
 
Regina såldes tillslut då vi köpte en ny ponny till mig när jag var 11 år. Det var en C-ponny som hette Idefix. Han var den finaste hästen jag någonsin sett, minns att mina ben skakade när jag skulle provrida honom, Idde var SÅ fin. Med honom kom jag ut på tävlingsbanan och vi tävlade upp till LB tillsammans. Idefix var en riktigt bra läromästare, vi kunde lämna ridbanan både med vinstrosett i tränset, eller till fots då jag flugit av. Jag minns att jag ena året flög av i båda klasserna i KM, och andra året vann det ;)
 
Tyvärr fick vi efter några år ta bort honom då han fick ett återfall i Fång. Denna gången svarade han inte på medicinerna och det fanns inte så mycket att välja på. Att ännu en gång genomlida månader i boxvila, och efter det få gå i en liten jordhage, var inte längre ett alternativ för mig och mamma. Idefix somnade in den 25 September 2009. Vila i frid! <3
 
Efter det ägde vi inte någon häst på 5 år. Jag fick lösa det på egen hand och det gjorde jag genom att rida andras hästar. Jag fick först rida en connemara som heter Abel, och våren 2010 hittade vi Pompay. Världens finaste kille på både in och utsidan. Pompay och jag har hållt ihop sedan dess! Under tiden har jag även tävlat och utbildat ett antal ponnyer. Första storhästen jag hade var Lillen, han kom till mig våren 2013 och såldes hösten 2014. Någon månad efter att Lillen sålts så köpte jag och mamma Lamborghini,  vår första häst efter några år av slit på andras hästar. Lambo är en kanonfin häst, som ni kan läsa mer om i ett annat inlägg. 
 
Som person är jag nog lite svår att komma nära inpå livet. Att öppna mig och prata med folk är inget jag har svårt för, men att verkligen lita på någon är svårt. Annars är jag oftast pratglad, lite flamsig och för det mesta glad. Jag kan dock i vissa lägen bli väldigt blyg, det är nog för det mesta när jag känner mig underlägsen på något sätt... Jag är väldigt självständig och gör det mesta själv. Tex köper jag all min utrustning själv, betalar mina egna träningar (oftast) och är varje dag i stallet och gör stallsysslorna utan hjälp från någon annan. På ett sätt är det skönt att göra nästan allt själv, är lite kontrollfreak och vill ha min ordning på saker och ting. ;)
 
Detta var lite om mig! :) 
 
 
 
 
Trackback
RSS 2.0