Answer

Kan ni inte mäta ner honom? En kompis till mig mätte ner sin d-ponny på 145cm till c-ponny :)

Okej, det finns både för och nackdelar med att mäta ner, framförallt nackdelar.

- Man är taskig mot sin ponny/häst eftersom metoderna man använder för att få hästen lägre inte är speciellt schyssta. Tex, öververka dem, låta dem stå utan vatten i 3 dagar och rida dem fullkomligt utmattade är inte något jag vill utsätta min häst för.

- Vid kontrollmätning på tävling kan man åka dit och då spelar det ju ingen roll om du mätt ner den.

- Det finns dessutom vissa regler man måste ta hänsyn till. TR, djurskyddslagen etc.

Och även om jag velat mäta ner, så är det i stort sett omöjligt numera då all mätning måste ske på ATG klinik. Det skall närvara två mätmän som är godkända av förbundet, samt skall hästen genomgå en vet. undersökning innan.

Och är inte hästen C-ponny, så skall den heller inte tävlas mot C-ponnyer. Det är faktiskt fusk :) Det är ju därför vi har kategorier överhuvudtaget, right?

Sedan tycker jag en ny kategori borde införas, Kat E från 148,1cm - 159cm. Detta för de övervuxna ponnyer som skall slippa tävla mot 170cm hästarna. Mer om det någon annan gång ;)


Kommentarer
Postat av: Matilda

Håller med dig! Varför har man kategorier annars?;)

2011-12-30 @ 08:21:11
URL: http://ponnieryttaren.bloggplatsen.se
Postat av: Sofia

håller absolut med att det borde finnas en kategori E, just nu är min pålle 149cm och hon kmr nog bara att bli ett par centimeter högre :/

2011-12-30 @ 13:05:49
URL: http://namnetduminns.blogg.se/
Postat av: Ebba

Fast inför man en kategori E kommer man ju tycka att det är orättvist att hästarna som är 160 tävlar mot de som är 180. Samtidigt kan jag förstå då spannet kan bli väldigt stort mellan hästarna. Speciellt om man tävlar hoppning...

2011-12-30 @ 23:33:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0