Svanteträning dag 1

Hej på er! Tänkte slänga in en liten resumé på gårdagens markarbetesträning för Svante!

Efter uppvärmning så red vi en övning som kallades lussebullen. Den innefattade öppna på volt, tempoväxlingar och rakriktning. Mycket nyttig övning och det gällde att man var skärpt som ryttare och häst. Efter det arbetade vi på samma sätt i galopp och lade efter en stund in bommar som låg över medellinjen. Det var mycket fokus på hörnpasseringar, rakriktning och att bytena skulle ske när ryttaren ville. 

Vi hoppade lite låga hinder på rakt spår. Det stod 3st på medellinjen, tror att det var 16m i mellan, och vi skulle rida på 5 språng.

José visade sig inte från sin bästa sida direkt, utan var väldigt valpig och lite småtrög. Jag var väl egentligen inte så nöjd med vår prestation, och galoppombytena var inte bra alls. Däremot ledde det till att vi fick ut väldigt mycket utav träningen och jag fick många bra tips av Svante. 

Jag fick påminna mig själv om att det är BRA att hästen visar sina svaga sidor på träning, att bara komma dit och glida och visa upp sig hjälper ju inte oss att utvecklas. Så även om jag velat göra alla övningar klockrent så gav det ju så mycket mer att det inte gick 100% bra. 

Hoppas på att José är lite piggare idag 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0